Affärsutveckling och ledarskap
Kurskod: HANAFR0 Poäng: 100Kursen affärsutveckling och ledarskap omfattar punkterna 3–4 och 6–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen affärsutveckling och ledarskap omfattar punkterna 3–4 och 6–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat villkoren för etablering och utveckling av ett handelsföretag samt olika sätt att utveckla, organisera och leda arbetet i ett handelsföretag. | Eleven beskriver utförligt villkoren för etablering och utveckling av ett handelsföretag samt olika sätt att utveckla, organisera och leda arbetet i ett handelsföretag. | Eleven beskriver översiktligt villkoren för etablering och utveckling av ett handelsföretag samt olika sätt att utveckla, organisera och leda arbetet i ett handelsföretag. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika organisationsformer och deras funktion för att nå uppsatta mål. | Dessutom redogör eleven utförligt för olika organisationsformer och deras funktion för att nå uppsatta mål. | Dessutom redogör eleven översiktligt för olika organisationsformer och deras funktion för att nå uppsatta mål. |
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika aspekter av ledarskap samt ledarens roll och uppgifter inom handel. | Eleven beskriver även utförligt olika aspekter av ledarskap samt ledarens roll och uppgifter inom handel. | Eleven beskriver även översiktligt olika aspekter av ledarskap samt ledarens roll och uppgifter inom handel. |
I beskrivningen använder eleven med säkerhet grundläggande teorier och begrepp inom området ledarskap. | I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet grundläggande teorier och begrepp inom området ledarskap. | |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika metoder för att göra omvärldsanalyser och marknadsundersökningar samt redogör utförligt och nyanserat för hur affärsidé och affärsstrategier kan utformas utifrån analys av marknaden. | Eleven beskriver utförligt olika metoder för att göra omvärldsanalyser och marknadsundersökningar samt redogör utförligt för hur affärsidé och affärsstrategier kan utformas utifrån analys av marknaden. | Eleven beskriver översiktligt olika metoder för att göra omvärldsanalyser och marknadsundersökningar samt redogör översiktligt för hur affärsidé och affärsstrategier kan utformas utifrån analys av marknaden. |
Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom affärsutveckling. | Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom affärsutveckling. | Eleven planerar och organiserar, i samråd med handledare, arbetsuppgifter inom affärsutveckling. |
Eleven utför dem med gott resultat. | Eleven utför dem med tillfredsställande resultat. | |
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt lagar och andra bestämmelser inom området. | Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt relevanta lagar och andra bestämmelser inom området. | |
Under arbetets gång utför eleven med säkerhet ekonomiska beräkningar och gör grundläggande affärsmässiga riskbedömningar samt löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras. | Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet ekonomiska beräkningar och gör grundläggande affärsmässiga riskbedömningar samt löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras. | Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet ekonomiska beräkningar och gör grundläggande affärsmässiga riskbedömningar samt löser, i samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras. |
Vidare arbetar eleven på ett sätt som är säkert för eleven själv samt för kunder och medarbetare. | Vidare arbetar eleven på ett sätt som är säkert för eleven själv samt för kunder och medarbetare. | |
Detta gör eleven efter samråd med handledare. | Detta gör eleven efter samråd med handledare. | Detta gör eleven i samråd med handledare. |
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .