Räddningsmedicin
Kurskod: HAORAD0 Poäng: 100Kursen räddningsmedicin omfattar punkterna 2–6 och 8–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen räddningsmedicin omfattar punkterna 2–6 och 8–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar. | Eleven beskriver utförligt medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar. | Eleven beskriver översiktligt medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för människans fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador och sjukdomar samt för vanliga reaktioner hos närstående och hos insatspersonal. | Eleven redogör även utförligt för människans fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador och sjukdomar samt för vanliga reaktioner hos närstående och hos insatspersonal. | Eleven redogör även översiktligt för människans fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador och sjukdomar samt för vanliga reaktioner hos närstående och hos insatspersonal. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta skador och sjukdomar. | Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta skador och sjukdomar. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta skador och sjukdomar. |
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta skador och sjukdomar. | Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta skador och sjukdomar. | Eleven planerar och utför, i samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta skador och sjukdomar. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat. | |
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd. | I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd. | I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd. |
Eleven använder, efter samråd med handledare, teknisk och medicinsk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter. | Eleven använder, efter samråd med handledare, teknisk och medicinsk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter. | Eleven använder, i samråd med handledare, teknisk och medicinsk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter. |
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med säkerhet med andra. | Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra. | |
Eleven utför första hjälpen med godkänt resultat. | Eleven utför första hjälpen med godkänt resultat. | |
Eleven beskriver räddningstjänstens organisation samt ger några exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten. | Eleven beskriver räddningstjänstens organisation samt ger några exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten. | |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur organisationer och myndigheter samverkar vid olyckor och katastrofer samt vilka insatser de bidrar med. | Dessutom beskriver eleven utförligt hur organisationer och myndigheter samverkar vid olyckor och katastrofer samt vilka insatser de bidrar med. | Dessutom beskriver eleven översiktligt hur organisationer och myndigheter samverkar vid olyckor och katastrofer samt vilka insatser de bidrar med. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .