Eleven tolkar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete.
|
Eleven tolkar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete.
|
Eleven tolkar, i samråd med handledare, arbetsuppgifter samt gör en enkel planering av sitt arbete.
|
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med säkerhet.
|
|
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med viss säkerhet.
|
Efter samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
|
Efter samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
|
I samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
|
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
|
Eleven motiverar utförligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
|
Eleven motiverar översiktligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
|
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade och nyanserade förslag på alternativa lösningar och gör med säkerhet beräkningar.
|
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet beräkningar.
|
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av enkla skisser och ritningar, ger enkla förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet beräkningar.
|
Eleven använder med säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet.
|
|
Eleven använder med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet.
|
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med mycket gott handlag.
|
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med gott handlag.
|
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med visst handlag.
|
Under arbetet upptäcker och löser eleven, efter samråd med handledare, eventuella problem som uppkommer.
|
Under arbetet upptäcker och löser eleven, efter samråd med handledare, eventuella problem som uppkommer.
|
Under arbetet upptäcker och löser eleven, i samråd med handledare, eventuella problem som uppkommer.
|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med välgrundade och nyanserade omdömen.
|
Eleven beskriver utförligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med nyanserade omdömen.
|
Eleven beskriver översiktligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med enkla omdömen.
|
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
|
Beskrivningen innehåller välgrundade förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
|
Beskrivningen innehåller enkla förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
|
I beskrivningen använder eleven med säkerhet relevant fackspråk.
|
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk.
|
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevanta facktermer.
|
Eleven använder, efter samråd med handledare, digitala tekniker.
|
Eleven använder, efter samråd med handledare, digitala tekniker.
|
Eleven använder, i samråd med handledare, digitala tekniker.
|
Dessutom hanterar och vårdar eleven på ett riktigt och säkert sätt material, verktyg och maskiner.
|
|
Dessutom hanterar och vårdar eleven på ett riktigt och säkert sätt material, verktyg och maskiner.
|
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
|
|
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
|
Eleven agerar kundorienterat i bekanta men även nya försäljnings- eller servicesituationer, samt motiverar utförligt och nyanserat sitt agerande.
|
Eleven agerar kundorienterat i bekanta försäljnings- eller servicesituationer, samt motiverar utförligt sitt agerande.
|
Eleven agerar kundorienterat i bekanta försäljnings- eller servicesituationer samt motiverar översiktligt sitt agerande.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|