Eleven redogör utförligt och nyanserat för hästen som biologisk varelse samt för hästens roll i samhället.
|
Eleven redogör utförligt för hästen som biologisk varelse samt för hästens roll i samhället.
|
Eleven redogör översiktligt för hästen som biologisk varelse samt för hästens roll i samhället.
|
Eleven iakttar och tolkar hästars beteende med gott resultat.
|
|
Eleven iakttar och tolkar hästars beteende med tillfredsställande resultat.
|
Eleven analyserar och söker svar på komplexa frågor med gott resultat.
|
Eleven analyserar och söker svar på frågor med tillfredsställande resultat.
|
Eleven analyserar och söker svar på enkla frågor med tillfredsställande resultat.
|
Eleven använder med säkerhet begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder för att söka svar på frågor samt för att beskriva och generalisera kring företeelser inom etologi.
|
Eleven använder med viss säkerhet begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder för att söka svar på frågor och för att beskriva och exemplifiera företeelser inom etologi.
|
Eleven använder med viss säkerhet begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder för att söka svar på frågor samt för att beskriva och exemplifiera företeelser inom etologi.
|
Utifrån flera exempel redogör eleven utförligt och nyanserat för hur modeller och teorier inom området utvecklas.
|
Utifrån några exempel redogör eleven utförligt för hur modeller och teorier inom området utvecklas.
|
Utifrån något exempel redogör eleven översiktligt för hur modeller och teorier inom området utvecklas.
|
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare fältstudier och undersökande arbete på ett tillfredsställande sätt.
|
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare fältstudier och undersökande arbete på ett tillfredsställande sätt.
|
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare fältstudier och undersökande arbete på ett tillfredsställande sätt.
|
Dessutom hanterar eleven hästar, material och utrustning på ett säkert sätt.
|
|
I arbetet hanterar eleven hästar, material och utrustning på ett säkert sätt.
|
Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med nyanserade omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade och nyanserade resonemang.
|
Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med nyanserade omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade resonemang.
|
Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med enkla omdömen och motiverar sina slutsatser med enkla resonemang.
|
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat komplexa frågor som rör hippologi.
|
Eleven diskuterar utförligt frågor som rör hippologi.
|
Eleven diskuterar översiktligt frågor som rör hippologi.
|
I diskussionerna för eleven fram välgrundade och nyanserade argument och redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av flera tänkbara ställningstaganden.
|
I diskussionerna för eleven fram välgrundade argument och redogör utförligt för konsekvenser av några tänkbara ställningstaganden.
|
I diskussionerna för eleven fram enkla argument och redogör översiktligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande.
|
Eleven använder med säkerhet vetenskapliga uttrycks- och presentationsformer och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang.
|
Eleven använder med viss säkerhet vetenskapliga uttrycks- och presentationsformer och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang.
|
Eleven använder med viss säkerhet vetenskapliga uttrycks- och presentationsformer och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang.
|
Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör enkla bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
Vid behov föreslår eleven också förändringar.
|
-
|
-
|
Eleven föreslår också nya frågeställningar att diskutera.
|
-
|
-
|