Industriell it
Kurskod: IDUIIT3 Poäng: 100Kursen industriell it omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen industriell it omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för industriella it-systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer. | Eleven redogör utförligt för industriella it-systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer. | Eleven redogör övergripande för industriella it-systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer. |
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för vanligt förekommande standarder inom industriell it. | Vidare redogör eleven utförligt för vanligt förekommande standarder inom industriell it. | Vidare redogör eleven övergripande för vanligt förekommande standarder inom industriell it. |
Eleven resonerar utförligt och nyanserat kring tekniska begrepp, definitioner och användningsområden för industriell it. | Eleven resonerar utförligt kring tekniska begrepp, definitioner och användningsområden för industriell it. | Eleven resonerar övergripande kring tekniska begrepp, definitioner och användningsområden för industriell it. |
Eleven använder med mycket god säkerhet programverktyg för simulering av industriella it-system kopplade till en automatiserad process. | Eleven använder med god säkerhet programverktyg för simulering av industriella it-system kopplade till en automatiserad process. | Eleven använder med säkerhet programverktyg för simulering av industriella it-system kopplade till en automatiserad process. |
Eleven resonerar med mycket god säkerhet kring hur industriella it-system kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. | Eleven resonerar med god säkerhet kring hur industriella it-system kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. | Eleven resonerar med säkerhet kring hur industriella it-system kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. |
Eleven strukturerar självständigt kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt. | Eleven strukturerar självständigt efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt. | Eleven strukturerar efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt. |
Eleven genomför självständigt planering och programskrivning för industriella it-system samt ändring och definition av variabler och systemparametrar. | Eleven genomför självständigt efter samråd med handledare planering och programskrivning för industriella it-system samt ändring och definition av variabler och systemparametrar. | Eleven genomför efter samråd med handledare planering och programskrivning för industriella it-system samt ändring och definition av variabler och systemparametrar. |
Vidare genomför eleven kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför med mycket god säkerhet arbete i industriella it-system gällande både person och utrustning. | Vidare genomför eleven kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför med god säkerhet arbete i industriella it-system gällande både person och utrustning. | Vidare genomför eleven kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför med säkerhet arbete i industriella it-system gällande både person och utrustning. |
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga industriella it-system och ger förslag på åtgärder. | Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga industriella it-system och ger förslag på åtgärder. | |
Vidare felsöker eleven självständigt med hjälp av program, manualer och dokument i industriella it-system. | Vidare felsöker eleven självständigt efter samråd med handledare med hjälp av program, manualer och dokument i industriella it-system. | Vidare felsöker eleven efter samråd med handledare, med hjälp av program, manualer och dokument i industriella it-system. |
Eleven dokumenterar utförligt och nyanserat industriella it-system med muntliga, skriftliga och digitala metoder. | Eleven dokumenterar utförligt industriella it-system med muntliga, skriftliga och digitala metoder. | Eleven dokumenterar övergripande industriella it-system med både muntliga, skriftliga och digitala metoder. |
Eleven bedömer komponenter samt ersätter och konfigurerar självständigt defekta delar. | Eleven bedömer komponenter samt ersätter och konfigurerar självständigt efter samråd med handledare defekta delar. | Eleven bedömer komponenter samt ersätter och konfigurerar efter samråd med handledare defekta delar. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .