Informationsteknisk arkitektur
Kurskod: INAINF3 Poäng: 100Kursen informationsteknisk arkitektur omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen informationsteknisk arkitektur omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos vanliga informationstekniska system. | Eleven beskriver utförligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos vanliga informationstekniska system. | Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos vanliga informationstekniska system. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur datasäkerhet och driftsäkerhet kan uppnås. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur datasäkerhet och driftsäkerhet kan uppnås. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur datasäkerhet och driftsäkerhet kan uppnås. |
Eleven analyserar, planerar, genomför och dokumenterar efter samråd med handledare informationstekniska systems livscykel. | Eleven analyserar, planerar, genomför och dokumenterar efter samråd med handledare informationstekniska systems livscykel. | Eleven analyserar, planerar, genomför och dokumenterar i samråd med handledare informationstekniska systems livscykel. |
Resultatet är gott i fråga om säkerhet och kvalitet. | Resultatet är tillfredsställande i fråga om säkerhet och kvalitet. | |
Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys. | Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys. | Eleven analyserar i samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys. |
Resultatet av arbetet är gott. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. | |
Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven med mycket gott handlag hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt. | Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven med gott handlag hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt. | Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven med visst handlag hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt. |
I arbetet hanterar eleven med säkerhet metoder och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt. | I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet metoder och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt. | |
Dessutom använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska. | Dessutom använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska. | |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla. |
Resultatet av arbetet är gott i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet. | |
Eleven identifierar med säkerhet uppdragsgivares behov och ger välgrundade och nyanserade råd och förslag på förbättringar i informationstekniska system. | Eleven identifierar med viss säkerhet uppdragsgivares behov och ger välgrundade råd och förslag på förbättringar i informationstekniska system. | Eleven identifierar med viss säkerhet uppdragsgivares behov och ger råd och förslag på förbättringar i informationstekniska system. |
Förbättringarna tillgodoser uppdragsgivarnas behov med gott resultat. | Förbättringarna tillgodoser uppdragsgivarnas behov med tillfredsställande resultat. | |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation över föreslagna förbättringar. | Eleven gör en noggrann dokumentation över föreslagna förbättringar. | Eleven gör en enkel dokumentation över föreslagna förbättringar. |
Eleven kommunicerar med säkerhet med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare. | Eleven kommunicerar med viss säkerhet med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare. | |
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .