Industriell design 1
Kurskod: INLIND31 Poäng: 100Kursen industriell design 1 omfattar punkterna 1–5 och 8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen industriell design 1 omfattar punkterna 1–5 och 8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för industriell designs betydelse ur flera perspektiv såväl historiskt som i nutid. | Eleven redogör utförligt för industriell designs betydelse ur flera perspektiv såväl historiskt som i nutid. | Eleven redogör övergripande för industriell designs betydelse ur flera perspektiv såväl historiskt som i nutid. |
Eleven resonerar utförligt och nyanserat om den industriella designprocessen och de kriterier som industriell design ska ta hänsyn. | Eleven resonerar övergripande om den industriella designprocessen och de kriterier som industriell design ska ta hänsyn till. | |
Eleven genomför självständigt en industriell designprocess, arbetar med mycket god säkerhet teambaserat i industriella projekt med kreativa och problemlösande arbetsmetoder och utvärderar med mycket god säkerhet den egna processen och hur den påverkar projektets slutresultat. | Eleven genomför självständigt efter samråd en industriell designprocess, arbetar med god säkerhet teambaserat i industriella projekt med kreativa och problemlösande arbetsmetoder och utvärderar med god säkerhet den egna processen och hur den påverkar projektets slutresultat. | Eleven genomför efter samråd en industriell designprocess, arbetar med säkerhet teambaserat i industriella projekt med kreativa och problemlösande arbetsmetoder samt utvärderar med säkerhet den egna processen och hur den påverkar projektets slutresultat. |
Eleven formulerar självständigt designkriterier och föreslår välgrundade och nyanserade lösningar och industriellt anpassade designförslag på både bekanta och obekanta problemställningar som eleven därefter analyserar, värderar och prioriterar med välgrundade och nyanserade omdömen. | Eleven formulerar självständigt efter samråd med handledare designkriterier och föreslår välgrundade och nyanserade lösningar och industriellt anpassade designförslag på i huvudsak bekanta, men även obekanta, problemställningar som eleven därefter analyserar, värderar och prioriterar med välgrundade omdömen. | Eleven formulerar efter samråd med handledare designkriterier och föreslår välgrundade lösningar och industriellt anpassade designförslag på bekanta problemställningar som eleven därefter analyserar, värderar och prioriterar med välgrundade omdömen. |
Eleven skapar och visualiserar med mycket god säkerhet några förslag manuellt och digitalt samt presenterar dem med mycket god säkerhet muntligt och skriftligt för olika målgrupper. | Eleven skapar och visualiserar med god säkerhet några förslag manuellt och digitalt samt presenterar dem med god säkerhet muntligt och skriftligt för olika målgrupper. | Eleven skapar och visualiserar med säkerhet några förslag manuellt och digitalt samt presenterar dem med säkerhet muntligt och skriftligt för olika målgrupper. |
Eleven väljer självständigt material och industriell produktionsmetod för den produkt som ska tillverkas. | Eleven väljer självständigt efter samråd med handledare material och industriell produktionsmetod för den produkt som ska tillverkas. | Eleven väljer efter samråd med handledare material och industriell produktionsmetod för den produkt som ska tillverkas. |
Eleven ger även förslag på hur arbetet kan förbättras. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .