Elinstallationer
Kurskod: INSELI0 Poäng: 200Kursen elinstallationer omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen elinstallationer omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven planerar efter samråd med handledare installationer av vanligt förekommande kraft- och belysningsanläggningar utifrån lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området. | Eleven planerar efter samråd med handledare installationer av vanligt förekommande kraft- och belysningsanläggningar utifrån lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området. | Eleven planerar i samråd med handledare installationer av vanligt förekommande kraft- och belysningsanläggningar utifrån lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur installationen är tänkt att fungera. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur installationen är tänkt fungera. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur installationen är tänkt att fungera. |
Eleven utför i olika miljöer och med mycket gott handlag vanligt förekommande kraft- och belysningsanläggningsinstallationer på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | Eleven utför i olika miljöer och med gott handlag vanligt förekommande kraft- och belysningsanläggningsinstallationer på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | Eleven utför i olika miljöer och med visst handlag vanligt förekommande kraft- och belysningsanläggningsinstallationer på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. |
Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material avsedda för uppgiften. | Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material avsedda för uppgiften. | Inför arbetet väljer eleven i samråd med handledare material avsedda för uppgiften. |
Under arbetet väljer eleven med säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med mycket gott handlag. | Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med gott handlag. | Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med visst handlag. |
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem i samråd med handledare. |
Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen. | Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen. | |
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området. | Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området. | Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området. |
Eleven värderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt i vilken grad arbetet genomförts ergonomiskt. | Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt i vilken grad arbetet genomförts ergonomiskt. | Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen samt i vilken grad arbetet genomförts ergonomiskt. |
Eleven söker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer på såväl nya som befintliga installationer. | Eleven söker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer på såväl nya som befintliga installationer. | Eleven söker och reparerar i samråd med handledare fel som uppkommer på såväl nya som befintliga installationer. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | |
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val. | Eleven motiverar utförligt sina val. | - |
Dessutom ger eleven förslag på hur arbetet kan förbättras. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .