Industritekniska processer 2
Kurskod: INUINU02 Poäng: 100Kursen industritekniska processer 2 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen industritekniska processer 2 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer. | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer. |
Dessutom planerar och organiserar eleven efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll. | Dessutom planerar och organiserar eleven efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll. | Dessutom planerar och organiserar eleven i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet processcheman, kravspecifikationer, instruktioner och säkerhetsföreskrifter. | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet processcheman, kravspecifikationer, instruktioner och säkerhetsföreskrifter. | |
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare metoder, verktyg, utrustningar och material med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet. | Vidare väljer eleven efter samråd med handledare metoder, verktyg, utrustningar och material med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet. | Vidare väljer eleven i samråd med handledare metoder, verktyg, utrustningar och material med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet. |
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer i enlighet med processcheman, säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer i enlighet med processcheman, säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer i enlighet med processcheman, säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll. | Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll. | Dessutom genomför eleven i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. | |
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, processcheman och kravspecifikationer. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, processcheman och kravspecifikationer. | |
Dessutom genomför eleven med säkerhet provtagningar samt tolkar med säkerhet resultatet. | Dessutom genomför eleven med viss säkerhet provtagningar samt tolkar med viss säkerhet resultatet. | |
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. | |
Under arbetet genomför eleven vid behov korrigeringar i produktionen utifrån processcheman och kravspecifikationer. | Under arbetet genomför eleven vid behov korrigeringar i produktionen utifrån processcheman och kravspecifikationer. | |
Dessutom upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Dessutom upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Dessutom upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
När arbetsuppgiften är utförd dokumenterar eleven med säkerhet arbetsprocessen och resultatet enligt givna instruktioner. | När arbetsuppgiften är utförd dokumenterar eleven med viss säkerhet arbetsprocessen och resultatet enligt givna instruktioner. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur råvaror eller material förädlas i den industritekniska processen och för teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt för komplexa samband mellan produktionsutrustning och produktionslinjer. | Eleven redogör utförligt för hur råvaror eller material förädlas i den industritekniska processen och för teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt för samband mellan produktionsutrustning och produktionslinjer. | Eleven redogör översiktligt för hur råvaror eller material förädlas i den industritekniska processen och för teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt för enkla samband mellan produktionsutrustning och produktionslinjer. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat, utifrån exempel, för underhållets betydelse för driftsäkerheten. | Dessutom redogör eleven utförligt, utifrån exempel, för underhållets betydelse för driftsäkerheten. | Dessutom redogör eleven översiktligt, utifrån exempel, för underhållets betydelse för driftsäkerheten. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för hur material, teknik, metoder och produktionsutrustning påverkar effektiviteten i arbetet, arbetsprocess, kvalitet, slutresultat och miljö samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven redogör även utförligt för hur material, teknik, metoder och produktionsutrustning påverkar effektiviteten i arbetet, arbetsprocess, kvalitet slutresultat och miljö. | Eleven redogör även översiktligt för hur material, teknik, metoder och produktionsutrustning påverkar arbetsprocess, kvalitet, slutresultat och miljö. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen. | Eleven redogör utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen. | Eleven redogör översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen. |
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt och nyanserat för betydelsen av samarbete. | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt för betydelsen av samarbete. | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör översiktligt för betydelsen av samarbete. |
Dessutom använder eleven med säkerhet terminologi och fackspråk. | Dessutom använder eleven med viss säkerhet terminologi och fackspråk. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | |
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sina val. | Dessutom motiverar eleven utförligt sina val. | - |
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .