Laboratorieteknik
Kurskod: INULAB0 Poäng: 200Kursen laboratorieteknik omfattar punkterna 1, 3, 5 och 7–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen laboratorieteknik omfattar punkterna 1, 3, 5 och 7–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer. | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet kravspecifikationer, instruktioner och säkerhetsföreskrifter. | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet kravspecifikationer, instruktioner och säkerhetsföreskrifter. | |
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare metoder, tekniker, utrustningar, material och kemikalier med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet. | Vidare väljer eleven efter samråd med handledare metoder, tekniker, utrustningar, material och kemikalier med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet. | Vidare väljer eleven i samråd med handledare metoder, tekniker, utrustningar, material och kemikalier med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet. |
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. | |
I arbetet tolkar eleven med säkerhet instruktioner, provresultat och annan information. | I arbetet tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, provresultat och annan information. | |
Eleven hanterar material, kemikalier, utrustning och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, kemikalier, utrustning och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, kemikalier, utrustning och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. | |
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
När arbetsuppgiften är utförd dokumenterar eleven med säkerhet arbetsprocessen och resultatet enligt givna instruktioner. | När arbetsuppgiften är utförd dokumenterar eleven med viss säkerhet arbetsprocessen och resultatet enligt givna instruktioner. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad av, egenskaper hos, hantering av och hälsorisker med kemikalier och material. | Eleven redogör utförligt för uppbyggnad av, egenskaper hos, hantering av och hälsorisker med kemikalier och material. | Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad av, egenskaper hos, hantering av och hälsorisker med kemikalier och material. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för arbetsprocessen samt för hur val av mätmetoder och analysmetoder påverkar resultat och miljö. | Dessutom redogör eleven utförligt för arbetsprocessen samt för hur val av mätmetoder och analysmetoder påverkar resultat och miljö. | Dessutom redogör eleven översiktligt för arbetsprocessen samt för hur val av mätmetoder och analysmetoder påverkar resultat och miljö. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för resultatet och eventuella avvikelser från specifikationen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven redogör även utförligt för resultatet och eventuella avvikelser från specifikationen. | Eleven redogör även översiktligt för resultatet och eventuella avvikelser från specifikationen. |
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med säkerhet terminologi och fackspråk. | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet terminologi och fackspråk. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | |
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sina val. | Dessutom motiverar eleven utförligt sina val. | - |
Eleven använder med viss säkerhet terminologi och fackspråk samt samarbetar med andra för att lösa arbetsuppgifter. | - | |
Dessutom redogör eleven utförligt för betydelsen av samarbete. | - | |
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .