Signalteknik
Kurskod: JÄNSIG0 Poäng: 300Kursen signalteknik omfattar punkterna 3–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen signalteknik omfattar punkterna 3–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för signalsystemets uppbyggnad och konstruktion. | Eleven redogör utförligt för signalsystemets uppbyggnad och konstruktion. | Eleven redogör översiktligt för signalsystemets uppbyggnad och konstruktion. |
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete utifrån de begrepp, föreskrifter, standarder och andra bestämmelser som finns inom området. | Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete utifrån de begrepp, föreskrifter, standarder och andra bestämmelser som finns inom området. | Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete utifrån de begrepp, föreskrifter, standarder och andra bestämmelser som finns inom området. |
Eleven utför efter samråd med handledare avancerad montering, felsökning och reparation av signalanläggningar. | Eleven utför efter samråd med handledare montering, felsökning och reparation av signalanläggningar. | Eleven utför i samråd med handledare enkel montering, felsökning och reparation av signalanläggningar. |
I arbetet väljer eleven med säkerhet material, verktyg, instrument och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder dem med mycket gott handlag. | I arbetet väljer eleven med viss säkerhet material, verktyg, instrument och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder dem med gott handlag. | I arbetet väljer eleven med viss säkerhet material, verktyg, instrument och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder dem med visst handlag. |
Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
Eleven utför arbetet på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt så att skador på personer och egendom förebyggs. | Eleven utför arbetet på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt så att skador på personer och egendom förebyggs. | |
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. | När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .