Kemi 2
Kurskod: KEMKEM02 Poäng: 100Kursen kemi 2 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen kemi 2 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Reaktionshastighet och kemisk jämvikt
Organisk kemi
Biokemi
Analytisk kemi
Kemins karaktär och arbetssätt
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. | Eleven redogör utförligt för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. | Eleven redogör översiktligt för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. |
Eleven använder dessa med säkerhet för att söka svar på frågor samt för att beskriva och generalisera kring kemiska förlopp och företeelser. | Eleven använder dessa med viss säkerhet för att söka svar på frågor samt för att beskriva och exemplifiera kemiska förlopp och företeelser. | |
Utifrån några exempel redogör eleven utförligt och nyanserat för hur kemins modeller och teorier utvecklas. | Utifrån några exempel redogör eleven utförligt för hur kemins modeller och teorier utvecklas. | Utifrån något exempel redogör eleven översiktligt för hur kemins modeller och teorier utvecklas. |
Eleven värderar också modellers och teoriers giltighet och begränsningar med nyanserade omdömen. | Eleven värderar också modellers och teoriers giltighet och begränsningar med enkla omdömen. | |
Eleven analyserar och söker svar på komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat. | Eleven analyserar och söker svar på komplexa frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat. | Eleven analyserar och söker svar på enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat. |
Detta gäller såväl i det teoretiska som i det praktiska arbetet. | Detta gäller såväl i det teoretiska som i det praktiska arbetet. | |
I arbetet formulerar eleven relevanta hypoteser och formulerar med säkerhet komplexa egna frågor. | I arbetet formulerar eleven relevanta hypoteser och formulerar med viss säkerhet egna frågor. | I arbetet formulerar eleven relevanta hypoteser och formulerar med viss säkerhet enkla egna frågor. |
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare experiment och observationer på ett tillfredsställande sätt. | Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare experiment och observationer på ett tillfredsställande sätt. | Eleven planerar och genomför i samråd med handledare experiment och observationer på ett tillfredsställande sätt. |
Dessutom hanterar eleven kemikalier och utrustning på ett säkert sätt. | Dessutom hanterar eleven kemikalier och utrustning på ett säkert sätt. | |
Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med nyanserade omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade och nyanserade resonemang. | Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med enkla omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade resonemang. | Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med enkla omdömen och motiverar sina slutsatser med enkla resonemang. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat komplexa frågor som rör kemins betydelse för individ och samhälle. | Eleven diskuterar utförligt frågor som rör kemins betydelse för individ och samhälle. | Eleven diskuterar översiktligt frågor som rör kemins betydelse för individ och samhälle. |
I diskussionerna för eleven fram välgrundade och nyanserade argument och redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av flera tänkbara ställningstaganden. | I diskussionerna för eleven fram välgrundade argument och redogör utförligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande. | I diskussionerna för eleven fram enkla argument och redogör översiktligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande. |
Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. | Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. | Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör enkla bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | |
Vid behov föreslår eleven också förändringar. | - | - |
Eleven föreslår också nya frågeställningar att diskutera. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .