Mekanik och hållfasthetslära
Kurskod: KORMEK3 Poäng: 100Kursen mekanik och hållfasthetslära omfattar punkterna 1–4 och 7–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen mekanik och hållfasthetslära omfattar punkterna 1–4 och 7–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för, och visar i några fall specialiserade kunskaper om, mekaniken och hållfasthetslärans roll i konstruktionsarbetet. | Eleven redogör utförligt för, och visar i något fall specialiserade kunskaper om, mekaniken och hållfasthetslärans roll i konstruktionsarbetet. | Eleven redogör övergripande för mekaniken och hållfasthetslärans roll i konstruktionsarbetet. |
Eleven resonerar utförligt och nyanserat för, och visar i några fall specialiserade kunskaper om, innebörden av teorier, modeller och begrepp inom mekanik och hållfasthetslära samt använder dem för att lösa både bekanta och obekanta problem och konstruktionsuppgifter med gott resultat. | Eleven resonerar utförligt för, och visar i något fall specialiserade kunskaper om, innebörden av teorier, modeller och begrepp inom mekanik och hållfasthetslära samt använder dem för att lösa i huvudsak bekanta, men också obekanta, problem och konstruktionsuppgifter med gott resultat. | Eleven resonerar övergripande om innebörden av teorier, modeller och begrepp inom mekanik och hållfasthetslära samt använder dem för att lösa bekanta problem och konstruktionsuppgifter med tillfredsställande resultat. |
I sitt arbete gör eleven med mycket god säkerhet relevanta antaganden för att kunna göra mekanik- och hållfasthetsberäkningar samt motiverar dessa antaganden med välgrundade och nyanserade resonemang. | I sitt arbete gör eleven med god säkerhet relevanta antaganden för att kunna göra mekanik- och hållfasthetsberäkningar samt motiverar dessa antaganden med välgrundade och nyanserade resonemang. | I sitt arbete gör eleven med säkerhet relevanta antaganden för att kunna göra mekanik- och hållfasthetsberäkningar samt motiverar dessa antaganden med välgrundade resonemang. |
Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat kring vald metods begränsningar och resultatets rimlighet. | Dessutom resonerar eleven utförligt kring vald metods begränsningar och resultatets rimlighet. | Dessutom resonerar eleven översiktligt kring vald metods begränsningar och resultatets rimlighet. |
Eleven använder med mycket god säkerhet manuella och datorstödda verktyg för mekanik- och hållfasthetsberäkning samt redogör utförligt och nyanserat för dess egenskaper och begränsningar. | Eleven använder med god säkerhet manuella och datorstödda verktyg för mekanik- och hållfasthetsberäkning samt redogör utförligt för deras egenskaper och begränsningar. | Eleven använder med säkerhet manuella och datorstödda verktyg för mekanik- och hållfasthetsberäkning samt redogör övergripande för deras egenskaper och begränsningar. |
Eleven tar i sitt arbete hänsyn till standarder och normer. | Eleven tar i sitt arbete hänsyn till standarder och normer. | |
Eleven värderar med välgrundade och nyanserade omdömen, material med hänsyn till mekanik och hållfasthet. | Eleven värderar med välgrundade och nyanserade omdömen material med hänsyn till mekanik och hållfasthet. | Eleven värderar med välgrundade omdömen material med hänsyn till mekanik och hållfasthet. |
Utifrån ett givet system delar eleven upp systemet i delsystem och använder det med mycket god säkerhet i problemlösning. | Utifrån ett givet system delar eleven upp systemet i delsystem och använder det med god säkerhet i problemlösning. | Utifrån ett givet system delar eleven upp systemet i delsystem och använder det med säkerhet i problemlösning. |
Eleven utför med mycket god säkerhet provning av konstruktioners hållfasthet via avancerade mätningar, simuleringar och test både manuellt och med hjälp av datorer. | Eleven utför med god säkerhet provning av konstruktioners hållfasthet via mätningar, simuleringar och test både manuellt och med hjälp av datorer. | Eleven utför med säkerhet provning av konstruktioners hållfasthet via mätningar, simuleringar och test både manuellt och med hjälp av datorer. |
Eleven dokumenterar och redovisar med mycket god säkerhet mekanik- och hållfasthetsberäkningar. | Eleven dokumenterar och redovisar med god säkerhet mekanik- och hållfasthetsberäkningar. | Eleven dokumenterar och redovisar med säkerhet mekanik- och hållfasthetsberäkningar. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .