Tillämpad konstruktionsteknik
Kurskod: KORTIL3 Poäng: 100Kursen tillämpad konstruktionsteknik omfattar punkterna 2–3 och 5–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen tillämpad konstruktionsteknik omfattar punkterna 2–3 och 5–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven formulerar och strukturerar både bekanta och obekanta konstruktionstekniska problem självständigt, löser problemen med gott resultat samt utvärderar arbetet och resultatet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven formulerar och strukturerar i huvudsak bekanta, men även obekanta, konstruktionstekniska problem självständigt efter samråd med handledare, löser problemen med tillfredsställande resultat samt utvärderar arbetet och resultatet med nyanserade omdömen. | Eleven formulerar och strukturerar bekanta konstruktionstekniska problem efter samråd med handledare, löser problemen med tillfredsställande resultat samt utvärderar arbetet och resultatet med nyanserade omdömen. |
I sitt arbete inhämtar, tolkar och strukturerar eleven med mycket god säkerhet relevant information. | I sitt arbete inhämtar, tolkar och strukturerar eleven med god säkerhet relevant information. | I sitt arbete inhämtar, tolkar och strukturerar eleven med säkerhet relevant information. |
Dessutom gör eleven med mycket god säkerhet relevanta antaganden och ger nyanserade motiveringar. | Dessutom gör eleven med god säkerhet relevanta antaganden och ger nyanserade motiveringar. | Dessutom gör eleven med säkerhet relevanta antaganden och ger nyanserade motiveringar. |
I konstruktionsarbetet väljer eleven självständigt relevanta metoder, teorier, modeller, material och verktyg och använder med mycket god säkerhet dessa till att lösa problem. | I konstruktionsarbetet väljer eleven självständigt efter samråd med handledare relevanta metoder, teorier, modeller, material och verktyg och använder med god säkerhet dessa till att lösa problem. | I konstruktionsarbetet väljer eleven efter samråd med handledare relevanta metoder, teorier, modeller, material och verktyg och använder med säkerhet dessa till att lösa problem. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för relevanta komponenters egenskaper och begränsningar samt använder dessa med mycket god säkerhet i olika tekniska sammanhang. | Eleven redogör utförligt för relevanta komponenters egenskaper och begränsningar samt använder dessa med god säkerhet i olika tekniska sammanhang. | Eleven redogör övergripande för relevanta komponenters egenskaper och begränsningar samt använder dessa med säkerhet i olika tekniska sammanhang. |
Dessutom utför eleven med god säkerhet avancerade dimensioneringar med och utan datorstödda verktyg. | Dessutom utför eleven med god säkerhet dimensioneringar med och utan datorstödda verktyg. | Dessutom utför eleven med säkerhet dimensioneringar med och utan datorstödda verktyg. |
Eleven tar i sitt arbete hänsyn till standarder och normer. | Eleven tar i sitt arbete hänsyn till standarder och normer. | |
Eleven skapar berednings- och tillverkningsunderlag med gott resultat. | Eleven skapar berednings- och tillverkningsunderlag med tillfredställande resultat. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för metoder som underlättar samspel mellan konstruktion och tillverkning, kvalitet, lönsamhet och hållbar utveckling samt använder dessa metoder med mycket god säkerhet i konstruktionsarbetet till att optimera sin konstruktion. | Eleven redogör utförligt för metoder som underlättar samspel mellan konstruktion och tillverkning, kvalitet, lönsamhet och hållbar utveckling samt använder dessa metoder med god säkerhet i konstruktionsarbetet till att optimera sin konstruktion. | Eleven redogör övergripande för metoder som underlättar samspel mellan konstruktion och tillverkning, kvalitet, lönsamhet och hållbar utveckling samt använder dessa metoder med säkerhet i konstruktionsarbetet för att optimera sin konstruktion. |
Dessutom tar eleven i sitt arbete med mycket god säkerhet hänsyn till omgivande system. | Dessutom tar eleven i sitt arbete med god säkerhet hänsyn till omgivande system. | Dessutom tar eleven i sitt arbete med säkerhet hänsyn till omgivande system. |
Eleven utför med mycket god säkerhet provning av konstruktionens funktion både manuellt och med hjälp av datorer samt använder resultatet till att förbättra sin konstruktion. | Eleven utför med god säkerhet provning av konstruktionens funktion både manuellt och med hjälp av datorer. | Eleven utför med säkerhet provning av konstruktionens funktion både manuellt och med hjälp av datorer. |
Eleven dokumenterar och redovisar konstruktionsarbetet och resultatet med mycket god säkerhet och med relevanta tekniska hjälpmedel. | Eleven dokumenterar och redovisar konstruktionsarbetet och resultatet med god säkerhet och med relevanta tekniska hjälpmedel. | Eleven dokumenterar och redovisar konstruktionsarbetet och resultatet med säkerhet och med relevanta tekniska hjälpmedel. |
Eleven resonerar även utförligt om alternativa sätt att lösa problem och konstruktionsuppgifter. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .