Eleven redogör utförligt och nyanserat för sambanden mellan befintlig teknik och teknisk utveckling samt för konstruktionsprocessen med hänsyn tagen till hållbar utveckling.
|
Eleven redogör utförligt för sambanden mellan befintlig teknik och teknisk utveckling samt för konstruktionsprocessen med hänsyn tagen till hållbar utveckling.
|
Eleven redogör översiktligt för sambanden mellan befintlig teknik och teknisk utveckling samt för konstruktionsprocessen med hänsyn tagen till hållbar utveckling.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sambanden mellan produktionsteknik, kvalitet och lönsamhet.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för sambanden mellan produktionsteknik, kvalitet och lönsamhet.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för sambanden mellan produktionsteknik, kvalitet och lönsamhet.
|
Eleven planerar efter samråd med handledare konstruktion utifrån idé och skiss samt väljer relevant produktionsmetod.
|
Eleven planerar efter samråd med handledare konstruktion utifrån idé och skiss samt väljer relevant produktionsmetod.
|
Eleven planerar i samråd med handledare konstruktion utifrån idé och skiss samt väljer relevant produktionsmetod.
|
Dessutom väljer eleven efter samråd med handledare lämpliga material, verktyg och komponenter för konstruktionen samt motiverar utförligt och nyanserat sina val utifrån deras egenskaper och begränsningar.
|
Dessutom väljer eleven efter samråd med handledare lämpliga material, verktyg och komponenter för konstruktionen samt motiverar utförligt sina val utifrån deras egenskaper och begränsningar.
|
Dessutom väljer eleven i samråd med handledare lämpliga material, verktyg och komponenter för konstruktionen samt motiverar översiktligt sina val utifrån deras egenskaper och begränsningar.
|
I arbetet använder eleven med säkerhet tekniska begrepp, verktyg och modeller utför mätningar, simuleringar och test med gott resultat, både manuellt och med hjälp av datorer.
|
I arbetet använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp, verktyg och modeller samt utför mätningar, simuleringar och test med tillfredsställande resultat, både manuellt och med hjälp av datorer.
|
I arbetet använder eleven med viss säkerhet enkla tekniska begrepp, verktyg och modeller samt utför mätningar, simuleringar och test med tillfredsställande resultat, både manuellt och med hjälp av datorer.
|
Eleven löser också med gott resultat komplexa problem och konstruktionsuppgifter samt utför avancerade beräkningar genom att använda matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller.
|
Eleven löser också med tillfredsställande resultat problem och konstruktionsuppgifter samt utför beräkningar genom att använda matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller.
|
Eleven löser också med tillfredsställande resultat enkla problem och konstruktionsuppgifter samt utför enkla beräkningar genom att använda grundläggande matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller.
|
Dessutom tar eleven hänsyn till standarder och normer.
|
|
Dessutom tar eleven hänsyn till standarder och normer.
|
Eleven dokumenterar, redovisar och presenterar med säkerhet sitt eller projektgruppens konstruktionsarbete med avancerade tekniska begrepp.
|
Eleven dokumenterar, redovisar och presenterar med viss säkerhet sitt eller projektgruppens konstruktionsarbete med tekniska begrepp.
|
Eleven dokumenterar, redovisar och presenterar med viss säkerhet sitt eller projektgruppens konstruktionsarbete med enkla tekniska begrepp.
|
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
|
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
|
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
I sin värdering gör eleven även välgrundade och nyanserade reflektioner om sitt arbete och resultat ur ett hållbarhetsperspektiv.
|
I sin värdering gör eleven även välgrundade reflektioner om sitt arbete och resultat ur ett hållbarhetsperspektiv.
|
-
|
Eleven resonerar även utförligt om alternativa sätt att lösa problem och konstruktionsuppgifter.
|
-
|
-
|