Eleven läser, återger och tolkar såväl huvudinnehållet som detaljer i mycket enkla latinska texter.
|
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet och de flesta detaljer i mycket enkla latinska texter.
|
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet i mycket enkla latinska texter.
|
Eleven läser latinsk text med godtagbart uttal.
|
|
Eleven läser latinsk text med godtagbart uttal.
|
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet den latinska grammatikens grunder.
|
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet den latinska grammatikens grunder.
|
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet och i begränsad utsträckning den latinska grammatikens grunder.
|
Eleven beskriver enkla och något mer komplexa företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
|
Eleven beskriver enkla företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
|
Eleven beskriver mycket enkla företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
|
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet ett latinskt basordförråd.
|
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet ett latinskt basordförråd.
|
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet ett begränsat latinskt basordförråd.
|
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk.
|
Eleven diskuterar utförligt sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk.
|
Eleven diskuterar översiktligt sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk.
|
Eleven identifierar och förklarar utförligt och nyanserat vanliga och mindre vanliga latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck i de moderna språken.
|
Eleven identifierar och förklarar utförligt vanliga latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck i de moderna språken.
|
Eleven identifierar och förklarar översiktligt mycket vanliga latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck i de moderna språken.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för det latinska språkets användning genom tiderna och ger välgrundade och nyanserade exempel på latinets inflytande på svenska, engelska och andra moderna språk.
|
Eleven redogör utförligt för det latinska språkets användning genom tiderna och ger välgrundade exempel på latinets inflytande på svenska, engelska och andra moderna språk.
|
Eleven redogör översiktligt för det latinska språkets användning genom tiderna och ger enkla exempel på latinets inflytande på svenska, engelska och andra moderna språk.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för några viktiga händelser och personer i romersk historia samt för några aspekter av romersk kultur och romerskt samhällsliv.
|
Eleven redogör utförligt för några viktiga händelser och personer i romersk historia samt för några aspekter av romersk kultur och romerskt samhällsliv.
|
Eleven redogör översiktligt för några viktiga händelser och personer i romersk historia samt för några aspekter av romersk kultur och romerskt samhällsliv.
|
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen samt gör välgrundade och nyanserade jämförelser med vår egen tid.
|
Eleven för välgrundade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen samt gör välgrundade jämförelser med vår egen tid.
|
Eleven för enkla resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen samt gör enkla jämförelser med vår egen tid.
|
Eleven gör välgrundade och nyanserade tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
|
Eleven gör välgrundade tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
|
Eleven gör enkla tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
|