Eleven läser, återger och tolkar såväl huvudinnehållet som detaljer i enklare klassiska och efterklassiska latinska texter.
|
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet och de flesta detaljer i enklare klassiska och efterklassiska latinska texter.
|
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet i enklare klassiska och efterklassiska latinska texter.
|
Eleven läser latinsk text från olika tider med godtagbart uttal.
|
|
Eleven läser latinsk text från olika tider med godtagbart uttal.
|
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet latinsk formlära och några vanliga syntaktiska strukturer.
|
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet latinsk formlära och några vanliga syntaktiska strukturer.
|
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet och i begränsad utsträckning latinsk formlära och några vanliga syntaktiska strukturer.
|
Eleven beskriver enkla och mer komplexa företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
|
Eleven beskriver enkla och något mer komplexa företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
|
Eleven beskriver enkla företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
|
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet centrala delar av det latinska ordförrådet.
|
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet centrala delar av det latinska ordförrådet.
|
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet ett latinskt basordförråd.
|
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk.
|
Eleven diskuterar utförligt sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk.
|
Eleven diskuterar översiktligt sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk.
|
Eleven identifierar och förklarar utförligt och nyanserat latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck som är vanliga i det internationella ordförrådet och i den vetenskapliga terminologin.
|
Eleven identifierar och förklarar utförligt latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck som är mycket vanliga i det internationella ordförrådet och i den vetenskapliga terminologin.
|
Eleven identifierar och förklarar översiktligt latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck som är mycket vanliga i det internationella ordförrådet och i den vetenskapliga terminologin.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för händelser och förhållanden i romersk historia, romersk kultur och romerskt samhällsliv.
|
Eleven redogör utförligt för händelser och förhållanden i romersk historia, romersk kultur och romerskt samhällsliv.
|
Eleven redogör översiktligt för händelser och förhållanden i romersk historia, romersk kultur och romerskt samhällsliv.
|
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer fram till vår egen tid.
|
Eleven för välgrundade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer fram till vår egen tid.
|
Eleven för enkla resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer fram till vår egen tid.
|
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade kopplingar mellan texterna och deras historiska och kulturella bakgrund.
|
Dessutom gör eleven välgrundade kopplingar mellan texterna och deras historiska och kulturella bakgrund.
|
Dessutom gör eleven enkla kopplingar mellan texterna och deras historiska och kulturella bakgrund.
|
Eleven gör välgrundade och nyanserade tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
|
Eleven gör välgrundade tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
|
Eleven gör enkla tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
|