Eleven läser, återger och tolkar såväl huvudinnehållet som detaljer i klassiska och efterklassiska latinska texter, både prosa och poesi.
|
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet och de flesta detaljer i klassiska och efterklassiska latinska texter, både prosa och poesi.
|
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet i klassiska och efterklassiska latinska texter, både prosa och poesi.
|
Eleven läser latinsk vers med godtagbart uttal.
|
|
Eleven läser latinsk vers med godtagbart uttal.
|
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet latinsk formlära och syntax.
|
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet latinsk formlära och syntax.
|
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet latinsk formlära och syntax.
|
Eleven beskriver enkla och komplexa företeelser och sammanhang i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
|
Eleven beskriver enkla och något mer komplexa företeelser och sammanhang i det latinska språket i med hjälp av relevanta begrepp.
|
Eleven beskriver enkla företeelser och sammanhang i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
|
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet ett omfattande latinskt ordförråd samt gör välgrundade och nyanserade jämförelser med andra språk.
|
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet ett utökat latinskt ordförråd samt gör välgrundade jämförelser med andra språk.
|
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet ett utökat latinskt ordförråd samt gör enkla jämförelser med andra språk.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för romersk historia, kultur och samhällsliv samt för hur händelser, företeelser och idéer kommer till uttryck i de lästa texterna.
|
Eleven redogör utförligt för romersk historia, kultur och samhällsliv samt för hur händelser, företeelser och idéer kommer till uttryck i de lästa texterna.
|
Eleven redogör översiktligt för romersk historia, kultur och samhällsliv samt för hur händelser, företeelser och idéer kommer till uttryck i de lästa texterna.
|
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen.
|
Eleven för välgrundade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen.
|
Eleven för enkla resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen.
|
Vidare diskuterar eleven utförligt och nyanserat samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser om hur litterära teman har påverkat senare tiders litteratur och konst.
|
Vidare diskuterar eleven utförligt och drar välgrundade slutsatser om hur litterära teman har påverkat senare tiders litteratur och konst.
|
Vidare diskuterar eleven översiktligt och drar enkla slutsatser om hur litterära teman har påverkat senare tiders litteratur och konst.
|