Ellära – spårfordon 1
Kurskod: LLAELL01 Poäng: 100Kursen ellära – spårfordon 1 omfattar punkterna 1–4 och 7–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen ellära – spårfordon 1 omfattar punkterna 1–4 och 7–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion. | Eleven redogör utförligt för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion. | Eleven redogör översiktligt för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för lik- och enfasväxelströmskretsars uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på kretsar och elsystem. | Eleven redogör även utförligt för lik- och enfasväxelströmskretsars uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på kretsar och elsystem. | Eleven redogör även översiktligt för lik- och enfasväxelströmskretsars uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på kretsar och elsystem. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur störningar i elsystem uppstår och vilken påverkan de har på elsystemet. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur störningar i elsystem uppstår och vilken påverkan de har på elsystemet. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur störningar i elsystem uppstår och vilken påverkan de har på elsystemet. |
Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på lik- och enfasväxelströmskretsar. | Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på lik- och enfasväxelströmskretsar. | Eleven utför i samråd med handledare elektriska mätningar på lik- och enfasväxelströmskretsar. |
Vid arbete i nya situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. | Vid arbete i nya situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. | Vid arbete i bekanta situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. |
Dessutom gör eleven en god riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. | Dessutom gör eleven en tillfredsställande riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. | |
Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar. | Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar. | Eleven utför i samråd med handledare enkla beräkningar. |
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i nya situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem. | Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i nya situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem. | Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i bekanta situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem. |
Eleven utför efter samråd med handledare dessa åtgärder. | Eleven utför efter samråd med handledare dessa åtgärder. | Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för bestämmelser och standarder för låg- och högspänning. | Eleven redogör utförligt för bestämmelser och standarder för låg- och högspänning. | Eleven redogör översiktligt för bestämmelser och standarder för låg- och högspänning. |
Eleven utför efter samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar. | Eleven utför efter samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar. | Eleven utför i samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar. |
Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar. | Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar. | Eleven kontrollerar i samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar i samråd med handledare enkla fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar. |
Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder. | Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder. | |
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet. | Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .