Eleven redogör utförligt och nyanserat för några språk och språkfamiljer i världen samt gör välgrundade och nyanserade jämförelser mellan språken.
|
Eleven redogör utförligt för några språk och språkfamiljer i världen samt gör välgrundade jämförelser mellan språken.
|
Eleven redogör översiktligt för några språk och språkfamiljer i världen samt gör enkla jämförelser mellan språken.
|
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat hur några olika språk är uppbyggda, även i förhållande till sitt modersmål.
|
Eleven beskriver också utförligt hur några olika språk är uppbyggda, även i förhållande till sitt modersmål.
|
Eleven beskriver också översiktligt hur några olika språk är uppbyggda, även i förhållande till sitt modersmål.
|
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat olika företeelser inom språklig evolution och språkhistoria.
|
Dessutom diskuterar eleven utförligt olika företeelser inom språklig evolution och språkhistoria.
|
Dessutom diskuterar eleven översiktligt olika företeelser inom språklig evolution och språkhistoria.
|
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för olika former av kommunikation.
|
Eleven redogör även utförligt för olika former av kommunikation.
|
Eleven redogör även översiktligt för olika former av kommunikation.
|
Eleven använder med säkerhet hjälpmedel och metoder för språkinlärning.
|
Eleven använder med viss säkerhet hjälpmedel och metoder för språkinlärning.
|
Eleven använder med viss säkerhet enkla hjälpmedel och metoder för språkinlärning.
|
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om språkutveckling och språkinlärning samt om språklig mångfald, tvåspråkighet och flerspråkighet ur ett samhälls- och individperspektiv.
|
Eleven för välgrundade resonemang om språkutveckling och språkinlärning samt om språklig mångfald, tvåspråkighet och flerspråkighet ur ett samhälls- och individperspektiv.
|
Eleven för enkla resonemang om språkutveckling och språkinlärning samt om språklig mångfald, tvåspråkighet och flerspråkighet ur ett samhälls- och individperspektiv.
|
Eleven använder med säkerhet relevanta begrepp och metoder samt genomför enkla undersökningar av språkliga fenomen och löser komplexa språkliga problem med gott resultat.
|
Eleven använder med viss säkerhet relevanta begrepp och metoder samt genomför enkla undersökningar av språkliga fenomen och löser språkliga problem med tillfredsställande resultat.
|
Eleven använder med viss säkerhet relevanta begrepp och någon relevant metod samt genomför enkla undersökningar av språkliga fenomen och löser enkla språkliga problem med tillfredsställande resultat.
|
Eleven värderar också resultaten med nyanserade omdömen.
|
Eleven värderar också resultaten med nyanserade omdömen.
|
Eleven värderar också resultaten med enkla omdömen.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för språks och språkinlärnings betydelse kulturellt, politiskt och socialt samt för komplexa samband mellan dessa.
|
Eleven redogör utförligt för språks och språkinlärnings betydelse kulturellt, politiskt och socialt samt för samband mellan dessa.
|
Eleven redogör översiktligt för språks och språkinlärnings betydelse kulturellt, politiskt och socialt samt för enkla samband mellan dessa.
|
Eleven för också välgrundade och nyanserade resonemang om språk i kulturellt, politiskt och socialt hänseende.
|
Eleven för också välgrundade resonemang om språk i kulturellt, politiskt och socialt hänseende.
|
Eleven för också enkla resonemang om språk i kulturellt, politiskt och socialt hänseende.
|
Dessutom drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser om språkets roll i interkulturell kommunikation.
|
Dessutom drar eleven välgrundade slutsatser om språkets roll i interkulturell kommunikation.
|
Dessutom drar eleven enkla slutsatser om språkets roll i interkulturell kommunikation.
|