Etik och människans livsvillkor
Kurskod: MÄNETI0 Poäng: 100Kursen etik och människans livsvillkor omfattar punkterna 1 och 3–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen etik och människans livsvillkor omfattar punkterna 1 och 3–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat några olika kulturmönster och diskuterar utförligt och nyanserat hur människor påverkas av sin kultur. | Eleven beskriver utförligt några olika kulturmönster och diskuterar utförligt hur människor påverkas av sin kultur. | Eleven beskriver översiktligt några olika kulturmönster och diskuterar översiktligt hur människor påverkas av sin kultur. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat några olika livsåskådningars syn på människan samt på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg samt liv och död. | Dessutom beskriver eleven utförligt några olika livsåskådningars syn på människan samt på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg samt liv och död. | Dessutom beskriver eleven översiktligt några olika livsåskådningars syn på människan samt på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg samt liv och död. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den betydelse normer, värderingar och ideal har inom vård och omsorg. | Eleven redogör utförligt för den betydelse normer, värderingar och ideal har inom vård och omsorg. | Eleven redogör översiktligt för den betydelse normer, värderingar och ideal har inom vård och omsorg. |
I redogörelsen använder eleven med säkerhet centrala etiska begrepp. | I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet centrala etiska begrepp. | |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet. | Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet. |
I diskussionen värderar eleven med nyanserade omdömen olika ställningstaganden i etiska och existentiella frågor. | I diskussionen värderar eleven med enkla omdömen olika ställningstaganden i etiska och existentiella frågor. | |
Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang. | Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang. | |
Detta gör eleven efter samråd med handledare. | Detta gör eleven efter samråd med handledare. | Detta gör eleven i samråd med handledare. |
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare samt ger förslag på hur det egna förhållningssättet kan utvecklas. | Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare. | Dessutom värderar eleven med enkla omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .