Människans säkerhet
Kurskod: MÄSMÄN0 Poäng: 100Kursen människans säkerhet omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen människans säkerhet omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur myndigheter och organisationer inom verksamhetsområdet är organiserade samt deras uppgifter. | Eleven beskriver utförligt hur myndigheter och organisationer inom verksamhetsområdet är organiserade samt deras uppgifter. | Eleven beskriver översiktligt hur myndigheter och organisationer inom verksamhetsområdet är organiserade samt deras uppgifter. |
Eleven ger exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar yrken inom verksamhetsområdet, samt beskriver utförligt på vilket sätt de reglerar verksamhetsområdet. | Eleven ger exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar yrken inom verksamhetsområdet, samt beskriver översiktligt på vilket sätt de reglerar verksamhetsområdet. | Eleven ger exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar yrken inom verksamhetsområdet. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för riskerna med missbruk, våld, olycksfall och brand för medborgarnas säkerhet och diskuterar utförligt och nyanserat utifrån flera exempel hur riskerna kan förebyggas. | Dessutom redogör eleven utförligt för riskerna med missbruk, våld, olycksfall och brand för medborgarnas säkerhet och diskuterar utförligt utifrån flera exempel hur riskerna kan förebyggas. | Dessutom redogör eleven översiktligt för riskerna med missbruk, våld, olycksfall och brand för medborgarnas säkerhet och diskuterar översiktligt utifrån några exempel hur riskerna kan förebyggas. |
I redogörelsen beskriver eleven även utförligt och nyanserat hot mot barn, äldre och andra utsatta grupper samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån flera exempel hur hoten kan förebyggas. | I redogörelsen beskriver eleven även utförligt hot mot barn, äldre och andra utsatta grupper samt diskuterar utförligt utifrån flera exempel hur hoten kan förebyggas. | I redogörelsen beskriver eleven även översiktligt hot mot barn, äldre och andra utsatta grupper samt diskuterar översiktligt utifrån några exempel hur hoten kan förebyggas. |
Eleven utför efter samråd med handledare skadeförebyggande arbete av god kvalitet samt använder med säkerhet några tekniker för självförsvar. | Eleven utför efter samråd med handledare skadeförebyggande arbete av tillfredsställande kvalitet samt använder med viss säkerhet några tekniker för självförsvar. | Eleven utför i samråd med handledare skadeförebyggande arbete av tillfredsställande kvalitet samt använder med viss säkerhet några tekniker för självförsvar. |
Dessutom kommunicerar och samarbetar eleven med säkerhet med andra på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt. | Dessutom kommunicerar och samarbetar eleven med viss säkerhet med andra på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .