Eleven planerar och organiserar materialbearbetning efter samråd med handledare.
|
Eleven planerar och organiserar materialbearbetning efter samråd med handledare.
|
Eleven planerar och organiserar materialbearbetning i samråd med handledare.
|
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör med säkerhet beräkningar för att optimera materialanvändningen.
|
|
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör med viss säkerhet beräkningar för att optimera materialanvändningen.
|
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
|
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
|
Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
|
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare materialbearbetning i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer.
|
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare materialbearbetning i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer.
|
Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare materialbearbetning i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer.
|
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav.
|
|
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
|
I arbetet använder eleven med säkerhet arbetsbeskrivningar och tillverkningsunderlag.
|
I arbetet använder eleven med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och tillverkningsunderlag.
|
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag.
|
Eleven hanterar verktyg, utrustning, maskiner och material med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
|
Eleven hanterar verktyg, utrustning, maskiner och material med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
|
Eleven hanterar verktyg, utrustning, maskiner och material med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
|
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
|
|
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
|
Dessutom följer eleven lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö och hälsa.
|
|
Dessutom följer eleven lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö och hälsa.
|
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem efter samråd med handledare.
|
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem efter samråd med handledare.
|
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem i samråd med handledare.
|
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
|
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
|
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för materialets egenskaper och hur det samverkar med teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften.
|
Eleven redogör utförligt för materialets egenskaper och hur det samverkar med teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften.
|
Eleven redogör översiktligt för materialets egenskaper och hur det samverkar med teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur materialets egenskaper och tillämpade arbetsmetoder påverkar kvalitet och slutresultat.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för hur materialets egenskaper och tillämpade arbetsmetoder påverkar kvalitet och slutresultat.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur materialets egenskaper och tillämpade arbetsmetoder påverkar kvalitet och slutresultat.
|
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för materialets användningsområden och för hur materialet interagerar med omgivande miljö.
|
Eleven redogör även utförligt för materialets användningsområden och för hur materialet interagerar med omgivande miljö.
|
Eleven redogör även översiktligt för materialets användningsområden och för hur materialet interagerar med omgivande miljö.
|
Eleven redogör utförligt för genomförda arbetsmoment, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationer samt den egna arbetsinsatsen.
|
Eleven redogör utförligt för genomförda arbetsmoment, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationer samt den egna arbetsinsatsen.
|
Eleven redogör översiktligt för genomförda arbetsmoment, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationer samt den egna arbetsinsatsen.
|
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
|
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
|
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
|
Eleven använder med säkerhet korrekt fackspråk.
|
|
Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det.
|
-
|
-
|