Motorelektronik 2
Kurskod: MAIMOT02 Poäng: 100Kursen motorelektronik 2 omfattar punkterna 1–3 och 5–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen motorelektronik 2 omfattar punkterna 1–3 och 5–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för funktion och användningsområden hos styr- och övervakningssystem för marina motorer samt de ingående delarna. | Eleven redogör utförligt för funktion och användningsområden hos styr- och övervakningssystem för marina motorer samt de ingående delarna. | Eleven redogör översiktligt för funktion och användningsområden hos styr- och övervakningssystem för marina motorer samt de ingående delarna. |
Eleven utför efter samråd med handledare arbeten i marina motorers elektroniksystem. | Eleven utför efter samråd med handledare arbeten i marina motorers elektroniksystem. | Eleven utför i samråd med handledare arbeten i marina motorers elektroniksystem. |
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare sammankoppling mellan motortekniska installationer och datorbaserade presentationssystem. | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare sammankoppling mellan motortekniska installationer och datorbaserade presentationssystem. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare sammankoppling mellan motortekniska installationer och datorbaserade presentationssystem. |
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag diagnosutrustning och mätinstrument för analytisk felsökning. | I arbetet använder eleven med gott handlag diagnosutrustning och mätinstrument för analytisk felsökning. | I arbetet använder eleven med visst handlag diagnosutrustning och mätinstrument för analytisk felsökning. |
Inför arbetet gör eleven en genomarbetad planering. | Inför arbetet gör eleven en genomarbetad planering. | Inför arbetet gör eleven en enkel planering. |
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer. | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer. | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer. |
I arbetet tolkar och använder eleven med säkerhet installations- och servicemanualer i sitt arbete. | I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet installations- och servicemanualer i sitt arbete. | |
Dessutom upprättar eleven med säkerhet dokumentation och säkerhetskopia av programmerade funktioner. | Dessutom upprättar eleven med viss säkerhet dokumentation och säkerhetskopia av programmerade funktioner. | |
Vidare använder eleven med mycket gott handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | Vidare använder eleven med gott handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | Vidare använder eleven med visst handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. |
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | |
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. |
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. | Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. | Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. |
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocessen och resultatet. | Eleven utvärderar med enkla omdömen både arbetsprocessen och resultatet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .