Diagnos och reparation
Kurskod: MANDIA0 Poäng: 100Kursen diagnos och reparation omfattar punkterna 2–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen diagnos och reparation omfattar punkterna 2–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven utför efter samråd med handledare diagnos och reparation av marina motorer och drivlinor. | Eleven utför efter samråd med handledare diagnos och reparation av marina motorer och drivlinor. | Eleven utför i samråd med handledare diagnos och reparation av marina motorer och drivlinor. |
Som ett led i arbetet utför eleven efter samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroll. | Som ett led i arbetet utför eleven efter samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroll. | Som ett led i arbetet utför eleven i samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroll. |
Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift. | Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. | |
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer. | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer. | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta situationer. |
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. | I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. | |
Eleven använder med mycket gott handlag de verktyg, den diagnosutrustning och övrig digital teknik samt de informationssystem som uppgiften kräver. | Eleven använder med gott handlag de verktyg, den diagnosutrustning och övrig digital teknik samt de informationssystem som uppgiften kräver. | Eleven använder med visst handlag de verktyg, den diagnosutrustning och övrig digital teknik samt de informationssystem som uppgiften kräver. |
I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. | I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. | |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete samt utför med säkerhet olika administrativa verkstadsfunktioner och beställer reservdelar. | Eleven gör en noggrann dokumentation av utfört arbete samt utför med viss säkerhet olika administrativa verkstadsfunktioner och beställer reservdelar. | Eleven gör en enkel dokumentation av utfört arbete samt utför med viss säkerhet olika administrativa verkstadsfunktioner och beställer reservdelar. |
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. |
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. | Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. | Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
Eleven samarbetar samt kommunicerar med säkerhet med både kollegor och kunder på ett för situationen anpassat sätt. | Eleven samarbetar samt kommunicerar med viss säkerhet med både kollegor och kunder på ett för situationen anpassat sätt. | |
Eleven resonerar utförligt och nyanserat om olika överväganden i samband med att en kund ska vägledas. | Eleven resonerar utförligt om olika överväganden i samband med att en kund ska vägledas. | Eleven resonerar översiktligt om olika överväganden i samband med att en kund ska vägledas. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .