Intervallservice
Kurskod: MANINT0 Poäng: 100Kursen intervallservice omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen intervallservice omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vikten av intervallservice. | Eleven redogör utförligt för vikten av intervallservice. | Eleven redogör översiktligt för vikten av intervallservice. |
Eleven utför efter samråd med handledare intervallservice på marina motorer och drivlinor. | Eleven utför efter samråd med handledare intervallservice på marina motorer och drivlinor. | Eleven utför i samråd med handledare intervallservice på marina motorer och drivlinor. |
Som ett led i arbetet utför eleven efter samråd med handledare diagnos samt funktions- och säkerhetskontroll. | Som ett led i arbetet utför eleven efter samråd med handledare diagnos samt funktions- och säkerhetskontroll. | Som ett led i arbetet utför eleven i samråd med handledare diagnos samt funktions- och säkerhetskontroll. |
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare justering av, samt monterings- och demonteringsarbete av komponenter på, marina motorer. | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare justering av, samt monterings- och demonteringsarbete av komponenter på, marina motorer. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare justering av, samt monterings- och demonteringsarbete av komponenter på, marina motorer. |
Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift. | Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. | |
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer. | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer. | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta situationer. |
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. | I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. | |
Eleven använder med mycket gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. | Eleven använder med gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. | Eleven använder med visst handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. |
I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. | I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. | |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete. | Eleven gör en noggrann dokumentation av utfört arbete. | Eleven gör en enkel dokumentation av utfört arbete. |
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av kostnader för utförda arbeten och för förbrukat material. | Dessutom utför eleven beräkningar av kostnader för utförda arbeten och för förbrukat material. | Dessutom gör eleven enkla beräkningar av kostnader för utförda arbeten och för förbrukat material. |
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. |
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. | Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. | Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för hur underhåll och service av motorer påverkar miljön. | Eleven redogör även utförligt för hur underhåll och service av motorer påverkar miljön. | Eleven redogör även översiktligt för hur underhåll och service av motorer påverkar miljön. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .