Nyinstallation
Kurskod: MANNYI0 Poäng: 100Kursen nyinstallation omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen nyinstallation omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat drivlinors huvudkomponenter och funktion. | Eleven beskriver utförligt drivlinors huvudkomponenter och funktion. | Eleven beskriver översiktligt drivlinors huvudkomponenter och funktion. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika system för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning. | Dessutom redogör eleven utförligt för olika system för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning. | Dessutom redogör eleven översiktligt för olika system för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning. |
Eleven utför efter samråd med handledare nyinstallation av marina motorer, drivlinor och tillhörande utrustningar utifrån tillverkarens anvisningar. | Eleven utför efter samråd med handledare nyinstallation av marina motorer, drivlinor och tillhörande utrustningar utifrån tillverkarens anvisningar. | Eleven utför i samråd med handledare nyinstallation av marina motorer, drivlinor och tillhörande utrustningar utifrån tillverkarens anvisningar. |
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare dimensionering av motorbädd och drivlina. | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare dimensionering av motorbädd och drivlina. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare dimensionering av motorbädd och drivlina. |
Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift. | Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. | |
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer. | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer. | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta situationer. |
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. | I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. | |
Eleven använder med mycket gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. | Eleven använder med gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. | Eleven använder med visst handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. |
I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. | I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. | |
Eleven utför med säkerhet funktionskontroll samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete. | Eleven utför med viss säkerhet funktionskontroll samt gör en noggrann dokumentation av utfört arbete. | Eleven utför med viss säkerhet funktionskontroll samt gör en enkel dokumentation av utfört arbete. |
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för bestämmelser som reglerar näringsidkares handel mot konsument. | Eleven redogör utförligt för bestämmelser som reglerar näringsidkares handel mot konsument. | Eleven redogör översiktligt för bestämmelser som reglerar näringsidkares handel mot konsument. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .