Måleriprocessen
Kurskod: MARMAL0 Poäng: 200Kursen måleriprocessen omfattar punkterna 1–5 och 7–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen måleriprocessen omfattar punkterna 1–5 och 7–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven söker med säkerhet information för att planera arbetsuppgifter. | Eleven söker med viss säkerhet information för att planera arbetsuppgifter. | |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vanliga arbetsprocesser inom måleribranschen, från planering till färdigt resultat. | Eleven beskriver utförligt vanliga arbetsprocesser inom måleribranschen, från planering till färdigt resultat. | Eleven beskriver översiktligt vanliga arbetsprocesser inom måleribranschen, från planering till färdigt resultat. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika material och deras egenskaper samt vanliga arbetsmetoder, verktyg och maskiner. | Dessutom beskriver eleven utförligt olika material och deras egenskaper samt vanliga arbetsmetoder, verktyg och maskiner. | Dessutom beskriver eleven översiktligt olika material och deras egenskaper samt vanliga arbetsmetoder, verktyg och maskiner. |
Eleven redogör utförligt för på vilket sätt lagar och andra bestämmelser påverkar planeringen och genomförandet av arbetet. | Eleven redogör utförligt för på vilket sätt lagar och andra bestämmelser påverkar planeringen och genomförandet av arbetet. | Eleven redogör översiktligt för på vilket sätt lagar och andra bestämmelser påverkar planeringen och genomförandet av arbetet. |
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för vad som är väsentligt att ta hänsyn till vid riskbedömningar. | Vidare redogör eleven utförligt för vad som är väsentligt att ta hänsyn till vid riskbedömningar. | Vidare redogör eleven översiktligt för vad som är väsentligt att ta hänsyn till vid riskbedömningar. |
Eleven tolkar med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. | Eleven tolkar med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. | |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vad som krävs av dokumentation och kvalitetssäkring för att säkerställa ett kvalitativt gott arbete och möjliggöra en god utvärdering. | Dessutom redogör eleven utförligt för vad som krävs av dokumentation och kvalitetssäkring för att säkerställa ett kvalitativt gott arbete och möjliggöra en god utvärdering. | Dessutom redogör eleven översiktligt för vad som krävs av dokumentation och kvalitetssäkring för att säkerställa ett kvalitativt gott arbete och möjliggöra en god utvärdering. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat på vilket sätt olika typer av drift, underhåll, renovering, rivning och återvinning av byggnader och anläggningar påverkar en hållbar utveckling. | Eleven beskriver utförligt på vilket sätt olika typer av drift, underhåll, renovering, rivning och återvinning av byggnader och anläggningar påverkar en hållbar utveckling. | Eleven beskriver översiktligt på vilket sätt olika typer av drift, underhåll, renovering, rivning och återvinning av byggnader och anläggningar påverkar en hållbar utveckling. |
Dessutom ger eleven exempel på, samt redogör utförligt och nyanserat utifrån exemplen för, hur val av metoder, material och maskiner får konsekvenser för estetiska eller kulturhistoriska värden samt för kunder, företag, samhälle och hållbar utveckling. | Dessutom ger eleven exempel på, samt redogör utförligt utifrån exemplen för, hur val av metoder, material och maskiner får konsekvenser för estetiska eller kulturhistoriska värden samt för kunder, företag, samhälle och hållbar utveckling. | Dessutom ger eleven exempel på, samt redogör översiktligt utifrån exemplen för, hur val av metoder, material och maskiner får konsekvenser för estetiska eller kulturhistoriska värden samt för kunder, företag, samhälle och hållbar utveckling. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som främjar samverkan mellan yrkeskategorier och mellan kund och utförare. | Eleven redogör utförligt för faktorer som främjar samverkan mellan yrkeskategorier och mellan kund och utförare. | Eleven redogör översiktligt för faktorer som främjar samverkan mellan yrkeskategorier och mellan kund och utförare. |
Dessutom ger eleven exempel på hur hon eller han själv kan främja samverkan. | Dessutom ger eleven exempel på hur hon eller han själv kan främja samverkan. | |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat villkoren för företagande och entreprenörskap inom branschen. | Eleven diskuterar utförligt villkoren för företagande och entreprenörskap inom branschen. | Eleven diskuterar översiktligt villkoren för företagande och entreprenörskap inom branschen. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .