Matematik 2c
Kurskod: MATMAT02c Poäng: 100Kursen matematik 2c omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen matematik 2c omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Aritmetik, algebra och funktioner
Statistik
Logik och geometri
Problemlösning, verktyg och tillämpningar
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver ett omfattande antal begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med mycket god säkerhet. | Eleven beskriver ett omfattande antal begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med god säkerhet. | Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. |
Eleven hanterar ett omfattande antal procedurer och löser uppgifter av standardkaraktär med mycket god säkerhet, både utan och med digitala verktyg. | Eleven hanterar ett omfattande antal procedurer och löser uppgifter av standardkaraktär med god säkerhet, både utan och med digitala verktyg. | Eleven hanterar grundläggande procedurer och löser uppgifter av standardkaraktär med tillfredsställande säkerhet, både utan och med digitala verktyg. |
Eleven löser komplexa problem inom kursens olika områden. | Eleven löser relativt komplexa problem inom kursens olika områden. | Eleven löser enkla problem inom kursens olika områden. |
Eleven bedömer resultatens rimlighet. | Eleven bedömer resultatens rimlighet. | |
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter. | Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter. | Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter. |
Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang och följer avancerade matematiska resonemang. | Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang och följer relativt avancerade matematiska resonemang. | Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang. |
Eleven uttrycker sig med matematiska symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt. | Eleven uttrycker sig med matematiska symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt. | Eleven uttrycker sig med matematiska symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .