Eleven för, utifrån olika textexempel, välgrundade och nyanserade resonemang om texten som uttrycksmedel utifrån texttyp, syfte, mottagare och textens förmåga att bära budskap.
|
Eleven för, utifrån olika textexempel, välgrundade resonemang om texten som uttrycksmedel utifrån texttyp, syfte, mottagare och textens förmåga att bära budskap.
|
Eleven för, utifrån olika textexempel, enkla resonemang om texten som uttrycksmedel utifrån texttyp, syfte, mottagare och textens förmåga att bära budskap.
|
Dessutom drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser om olika texters påverkan på olika målgrupper.
|
Dessutom drar eleven välgrundade slutsatser om olika texters påverkan på olika målgrupper.
|
Dessutom drar eleven enkla slutsatser om olika texters påverkan på olika målgrupper.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för skillnaderna mellan intern och extern kommunikation.
|
Eleven redogör utförligt för skillnaderna mellan intern och extern kommunikation.
|
Eleven redogör översiktligt för skillnaderna mellan intern och extern kommunikation.
|
Eleven producerar faktabaserade och sakliga journalistiska texter.
|
Eleven producerar faktabaserade och sakliga journalistiska texter.
|
Eleven producerar faktabaserade och sakliga enkla journalistiska texter.
|
Dessutom producerar eleven avancerade texter med informativt och reklaminriktat innehåll.
|
Dessutom producerar eleven texter med informativt och reklaminriktat innehåll.
|
Dessutom producerar eleven enkla texter med informativt och reklaminriktat innehåll.
|
I arbetet använder eleven med säkerhet något journalistiskt och reklamorienterat arbetssätt.
|
|
I arbetet använder eleven med viss säkerhet något journalistiskt och reklamorienterat arbetssätt.
|
Texterna som eleven producerar är anpassade till genren och till syfte och målgrupp samt uppvisar en god språklig kvalitet och innehåller väl valda uttrycksformer.
|
Texterna som eleven producerar är anpassade till genren och till syfte och målgrupp samt uppvisar en tillfredsställande språklig kvalitet.
|
Texterna som eleven producerar är till viss del anpassade till genren och till syfte och målgrupp samt uppvisar en tillfredsställande språklig kvalitet.
|
Eleven använder med säkerhet olika kanaler och källor som underlag i sitt arbete samt värderar dem med nyanserade omdömen utifrån deras relevans och användbarhet.
|
|
Eleven använder med viss säkerhet olika kanaler och källor som underlag i sitt arbete samt värderar dem med enkla omdömen utifrån deras relevans och användbarhet.
|