Mjukvarudesign
Kurskod: MJKMJU3 Poäng: 100Kursen mjukvarudesign omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen mjukvarudesign omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om olika metoder inom mjukvaruutveckling och beskriver utförligt och nyanserat hur området mjukvaruutveckling har utvecklats. | Eleven för välgrundade resonemang om olika metoder inom mjukvaruutveckling och beskriver utförligt hur området mjukvaruutveckling har utvecklats. | Eleven för enkla resonemang om olika metoder inom mjukvaruutveckling och beskriver översiktligt hur området mjukvaruutveckling har utvecklats. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika kodstandarder, körmiljöer och plattformar. | Dessutom redogör eleven utförligt för olika kodstandarder, körmiljöer och plattformar. | Dessutom redogör eleven översiktligt för olika kodstandarder, körmiljöer och plattformar. |
Eleven deltar i ett projekt för att utveckla en applikation och följer med säkerhet vald utvecklingsmetodik. | Eleven deltar i ett projekt för att utveckla en applikation och följer med viss säkerhet vald utvecklingsmetodik. | |
Dessutom skapar eleven med gott resultat installerbara paket av applikationen eller installationsprogram för applikationen. | Dessutom skapar eleven med tillfredsställande resultat installerbara paket av applikationen eller installationsprogram för applikationen. | |
I sitt arbete installerar och använder eleven flera verktyg för kodning, projekthantering och samarbete samt för kvalitetskontroll, testning, kodanalys och versionshantering. | I sitt arbete installerar och använder eleven några verktyg för kodning, projekthantering och samarbete samt för kvalitetskontroll, testning, kodanalys och versionshantering. | I sitt arbete använder eleven några verktyg för kodning, projekthantering och samarbete samt för kvalitetskontroll, testning, kodanalys och versionshantering. |
Dessutom skapar eleven med säkerhet kod som följer projektets specificerade kodstandard. | Dessutom skapar eleven med viss säkerhet kod som följer projektets specificerade kodstandard. | |
Under arbetet använder och skapar eleven med säkerhet teknisk dokumentation, buggrapporter och tester. | Under arbetet använder och skapar eleven med viss säkerhet teknisk dokumentation, buggrapporter och tester. | |
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang med användare och medarbetare för att föra arbetet framåt. | Eleven för välgrundade resonemang med användare och medarbetare för att föra arbetet framåt. | Eleven för enkla resonemang med användare och medarbetare för att föra arbetet framåt. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur applikationen har anpassats för vald körmiljö och hur denna förhåller sig till andra körmiljöer. | Eleven redogör utförligt för hur applikationen har anpassats för vald körmiljö och hur denna förhåller sig till andra körmiljöer. | Eleven redogör översiktligt för hur applikationen har anpassats för vald körmiljö och hur denna förhåller sig till andra körmiljöer. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur produkten internationaliserats eller lokaliserats. | Dessutom beskriver eleven utförligt hur produkten internationaliserats eller lokaliserats. | Dessutom beskriver eleven översiktligt hur produkten internationaliserats eller lokaliserats. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur en god arbetsmiljö vid mjukvarudesign kan utformas. | Eleven redogör utförligt för hur en god arbetsmiljö vid mjukvarudesign kan utformas. | Eleven redogör översiktligt för hur en god arbetsmiljö vid mjukvarudesign kan utformas. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika alternativ för licenser, distributionsmetoder och betalningsmodeller. | Dessutom redogör eleven utförligt för olika alternativ för licenser, distributionsmetoder och betalningsmodeller. | Dessutom redogör eleven översiktligt för olika alternativ för licenser, distributionsmetoder och betalningsmodeller. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .