Kinesiska 1
Kurskod: MODZHO01 Poäng: 100Kursen kinesiska 1 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen kinesiska 1 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kommunikationens innehåll
Muntlig reception
Muntlig produktion och interaktion
Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)
Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven lyssnar, och förstår huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i tydligt talad, enkel kinesiska i mycket långsamt tempo om välbekanta ämnen. | Eleven lyssnar, och förstår huvudsakligt innehåll i tydligt talad, enkel kinesiska i mycket långsamt tempo om välbekanta ämnen. | Eleven lyssnar, och förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talad, enkel kinesiska i mycket långsamt tempo om välbekanta ämnen. |
I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. | I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar. | I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. |
I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. | I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. | I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. |
Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen. | Dessutom använder eleven strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen. | Dessutom använder eleven strategier som i någon mån underlättar och förbättrar interaktionen. |
Eleven läser, och förstår huvudsakligt innehåll i korta, enkla texter som handlar om välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. | Eleven läser, och förstår vanliga ord och enkla fraser i korta, enkla texter som handlar om välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. | Eleven läser, och förstår vanliga ord i korta, enkla texter som handlar om välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. |
Eleven använder flera vanligt förekommande tecken för att med säkerhet skriva korta, enkla texter för hand och med hjälp av digitala hjälpmedel. | Eleven använder några vanligt förekommande tecken för att med säkerhet skriva korta, enkla texter för hand och med hjälp av digitala hjälpmedel. | Eleven använder några vanligt förekommande tecken för att med viss säkerhet skriva korta, enkla texter för hand och med hjälp av digitala hjälpmedel. |
Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används. | Eleven kommenterar på ett mycket enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .