Kinesiska 2
Kurskod: MODZHO02 Poäng: 100Kursen kinesiska 2 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen kinesiska 2 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kommunikationens innehåll
Muntlig reception
Muntlig produktion och interaktion
Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)
Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven lyssnar, och förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i tydligt talad, enkel kinesiska i långsamt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen. | Eleven lyssnar, och förstår huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i tydligt talad, enkel kinesiska i långsamt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen. | Eleven lyssnar, och förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talad, enkel kinesiska i långsamt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen. |
Eleven hittar enkel information i anvisade muntliga källor och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven hittar enkel information i anvisade muntliga källor och använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven hittar enkel information i anvisade muntliga källor och använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. | I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. | I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. |
I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. | I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. | I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. |
Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen. | Dessutom använder eleven strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen. | Dessutom använder eleven strategier som i någon mån underlättar och förbättrar interaktionen. |
Eleven läser, och förstår huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i korta, enkla texter som handlar om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. | Eleven läser, och förstår vanliga ord och enkla fraser i korta, enkla texter som handlar om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. | |
Eleven hittar mycket enkel information i anvisade skriftliga källor och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven hittar mycket enkel information i anvisade skriftliga källor och använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven hittar mycket enkel information i anvisade skriftliga källor och använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand. | Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand. | |
I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. | I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. | I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. |
I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. | I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. | I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. |
Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används. | Eleven kommenterar på ett mycket enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .