Eleven förstår såväl helhet som detaljer i sitt modersmål, såväl muntligt som skriftligt.
|
Eleven förstår huvudsakligt innehåll och uppfattar tydliga detaljer i sitt modersmål, såväl muntligt som skriftligt.
|
Eleven förstår huvudsakligt innehåll i sitt modersmål, såväl muntligt som skriftligt.
|
Detta visar eleven genom att redovisa, diskutera och kommentera innehållet på ett välgrundat och nyanserat sätt.
|
Detta visar eleven genom att redovisa, diskutera och kommentera innehållet på ett välgrundat sätt.
|
Detta visar eleven genom att redovisa, diskutera och kommentera innehållet på ett översiktligt sätt.
|
Eleven uttrycker, på modersmålet, ledigt och språkligt säkert tankar, känslor och åsikter vid muntliga framträdanden så att innehållet klart framgår.
|
Eleven uttrycker, på modersmålet, ledigt och språkligt säkert tankar, känslor och åsikter vid muntliga framträdanden så att innehållet i huvudsak framgår.
|
Eleven uttrycker, på modersmålet, ledigt tankar, känslor och åsikter vid muntliga framträdanden så att innehållet i huvudsak framgår.
|
Eleven sammanställer efter samråd med handledare underlag som bygger på flera källor och skriver utifrån detta, på sitt modersmål, utredande och argumenterande texter som är sammanhängande, väldisponerade och ger ett nytt perspektiv på det lästa.
|
Eleven sammanställer efter samråd med handledare underlag som bygger på flera källor och skriver utifrån detta, på sitt modersmål, utredande och argumenterande texter som är sammanhängande, väldisponerade och ger ett nytt perspektiv på det lästa.
|
Eleven sammanställer i samråd med handledare underlag som bygger på flera källor och skriver utifrån detta, på sitt modersmål, utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och har tydligt urskiljbar disposition.
|
Texterna är anpassade till texttyp, syfte och mottagare.
|
Texterna är anpassade till texttyp, syfte och mottagare.
|
Texterna är till viss del anpassade till texttyp, syfte och mottagare.
|
Eleven tillämpar med säkerhet regler för citat- och referatteknik och skriver i huvudsak korrekt.
|
Eleven tillämpar med säkerhet regler för citat- och referatteknik och skriver i huvudsak korrekt.
|
Eleven tillämpar med viss säkerhet regler för citat- och referatteknik och skriver i huvudsak korrekt.
|
Ordförrådet och den grammatiska behärskningen är tillräckligt goda för att den muntliga och skriftliga kommunikationen ska fungera bra.
|
Ordförrådet och den grammatiska behärskningen är tillräckligt goda för att den muntliga och skriftliga kommunikationen ska fungera tillfredsställande.
|
Ordförrådet och den grammatiska behärskningen är tillräckligt goda för att den muntliga och skriftliga kommunikationen endast i undantagsfall ska försvåras.
|
Eleven uttrycker och formulerar sig med ett ordförråd som är relevant för sammanhanget och som endast i undantagsfall hindrar eleven från att uttrycka sig nyanserat.
|
Eleven uttrycker och formulerar sig med ett ordförråd som är relevant för sammanhanget och som endast i undantagsfall hindrar eleven från att uttrycka sig nyanserat.
|
Eleven uttrycker och formulerar sig med ett ordförråd som i huvudsak är relevant för sammanhanget och som endast i undantagsfall hindrar eleven från att uttrycka sig nyanserat.
|
Eleven läser obehindrat på modersmålet både skönlitterära texter och sakprosatexter av olika slag och redogör utförligt och nyanserat för innehållet i lästa texter samt formulerar välgrundade och nyanserade egna tankar och iakttagelser med utgångspunkt i det lästa.
|
Eleven läser relativt obehindrat på modersmålet både skönlitterära texter och sakprosatexter av olika slag och redogör utförligt för innehållet i lästa texter samt formulerar välgrundade egna tankar och iakttagelser med utgångspunkt i det lästa.
|
Eleven läser relativt obehindrat på modersmålet både skönlitterära texter och sakprosatexter av olika slag och redogör översiktligt för innehållet i lästa texter och några tankar som läsningen har väckt.
|
Eleven redogör efter samråd med handledare för språkliga skillnader och likheter mellan modersmålet och det svenska språket.
|
Eleven redogör efter samråd med handledare för språkliga skillnader och likheter mellan modersmålet och det svenska språket.
|
Eleven redogör i samråd med handledare för språkliga skillnader och likheter mellan modersmålet och det svenska språket.
|
I både tal och skrift redogör eleven utförligt och nyanserat för kulturella och samhälleliga förhållanden i språkområdet samt utförligt för den kulturella och språkliga utvecklingen i språkområdet.
|
I både tal och skrift redogör eleven utförligt för kulturella och samhälleliga förhållanden i språkområdet samt översiktligt för den kulturella och språkliga utvecklingen i språkområdet.
|
I både tal och skrift redogör eleven översiktligt för kulturella och samhälleliga förhållanden i språkområdet.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
Dessutom resonerar och drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån sina resonemang.
|
Dessutom resonerar och drar eleven välgrundade slutsatser utifrån sina resonemang.
|
-
|
Språket är träffsäkert, klart och varierat och innehåller goda formuleringar.
|
Språket är klart och varierat och innehåller goda formuleringar.
|
-
|
Dessutom gör eleven vid behov anpassningar till åhörarna under framställningens gång.
|
-
|
-
|