Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar väsentliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, mycket enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
|
Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, mycket enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
|
Eleven förstår några vanliga ord och mycket enkla fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, mycket enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
|
Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för innehållet.
|
Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehållet.
|
Eleven visar sin förståelse genom att medverka i att redogöra för innehållet.
|
Eleven använder några strategier för lyssnande och läsning.
|
Eleven använder någon strategi för lyssnande och läsning.
|
Eleven medverkar i att använda strategier för lyssnande och läsning.
|
I muntliga framställningar formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande.
|
I muntliga framställningar formulerar sig eleven enkelt och begripligt med ord och fraser.
|
I muntliga framställningar medverkar eleven i att formulera sig enkelt och i någon mån begripligt med enstaka ord och fraser.
|
I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar.
|
I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord och fraser.
|
I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och i någon mån begripligt med ord och fraser.
|
Dessutom använder eleven några strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
|
Dessutom använder eleven någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen.
|
Dessutom medverkar eleven i att använda strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
|
Eleven kommenterar på ett utvecklat sätt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
|
Eleven kommenterar på ett enkelt sätt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
|
Eleven medverkar i att beskriva företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
|