Modersmål 2
Kurskod: MOSXXX52 Poäng: 100Kursen modersmål 2 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen modersmål 2 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven deltar i samtal på sitt modersmål genom att framföra samt efterfråga tankar, åsikter och argument på ett sätt som för samtalet framåt. | Eleven deltar i samtal på sitt modersmål genom att framföra samt efterfråga tankar, åsikter och argument på ett sätt som till viss del för samtalet framåt. | Eleven deltar i samtal på sitt modersmål genom att medverka i att framföra samt efterfråga tankar, åsikter och argument. |
Utifrån sitt modersmåls särdrag skriver eleven texter som är begripliga, sammanhängande och anpassade till sammanhanget. | Utifrån sitt modersmåls särdrag skriver eleven texter som är begripliga, delvis sammanhängande och delvis anpassade till sammanhanget. | Utifrån sitt modersmåls särdrag skriver eleven mycket enkla texter och medverkar i att anpassa texterna till sammanhanget. |
Eleven läser texter med gott flyt. | Eleven läser texter med flyt. | Eleven läser texter med visst flyt. |
Genom att reflektera över och göra utvecklade sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven god läsförståelse. | Genom att reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven tillfredsställande läsförståelse. | Genom att reflektera över och medverka i att göra sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven läsförståelse. |
Eleven för utvecklade resonemang om likheter och skillnader mellan förhållanden i språkområdet och Sverige. | Eleven för enkla resonemang om likheter och skillnader mellan förhållanden i språkområdet och Sverige. | Eleven medverkar i att föra resonemang om likheter och skillnader mellan förhållanden i språkområdet och Sverige. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .