Eleven redogör utförligt och nyanserat för musiklära.
|
Eleven redogör utförligt för musiklära.
|
Eleven redogör översiktligt för musiklära.
|
Dessutom identifierar eleven med säkerhet och redogör utförligt och nyanserat för några olika musikaliska former.
|
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör utförligt för några olika musikaliska former.
|
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör översiktligt för några olika musikaliska former.
|
I redogörelserna använder eleven med säkerhet musikteoretiska begrepp samt gör en välgrundad och nyanserad jämförelse av de musikaliska formerna.
|
|
I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet musikteoretiska begrepp.
|
Eleven utför med säkerhet komplexa gehörsövningar, noterar med säkerhet klingande musikexempel med vedertagen notationspraxis samt gör komplexa musikaliska analysuppgifter i olika genrer utifrån olika analysmodeller och motiverar utförligt och nyanserat sina val av analysmodeller.
|
Eleven utför med viss säkerhet komplexa gehörsövningar, noterar med säkerhet klingande musikexempel och gör musikaliska analysuppgifter i olika genrer utifrån olika analysmodeller.
|
Eleven utför med viss säkerhet komplexa gehörsövningar, noterar med viss säkerhet klingande musikexempel och gör enkla musikaliska analysuppgifter i olika genrer.
|
Eleven skriver och läser med säkerhet noter i minst två klaver, harmoniserar melodier och skriver flerstämmig sats.
|
Eleven skriver och läser med viss säkerhet noter i minst två klaver, harmoniserar melodier och skriver flerstämmig sats.
|
Eleven skriver och läser med viss säkerhet noter i minst två klaver, harmoniserar melodier och kompletterar flerstämmig sats.
|
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat minst två notationssystem och ger flera exempel på deras användningsområde.
|
Eleven beskriver också utförligt minst två notationssystem och ger några exempel på deras användningsområde.
|
Eleven beskriver också översiktligt minst två notationssystem och ger något exempel på deras användningsområde.
|
Dessutom använder eleven minst två vedertagna system för ackordbeteckningar och harmoniska analyser samt redogör översiktligt för ytterligare system.
|
Dessutom använder eleven minst två vedertagna system för ackordbeteckningar och harmoniska analyser.
|
Dessutom använder eleven minst ett vedertaget system för ackordbeteckningar.
|
Eleven sjunger och spelar efter notbilder och på gehör med god kvalitet när det gäller rytm, melodi, harmonik och form.
|
Eleven sjunger och spelar efter notbilder och på gehör med tillfredsställande kvalitet när det gäller rytm, melodi, harmonik och form.
|
Eleven sjunger och spelar efter notbilder och på gehör.
|
Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt musicerande med hjälp av musikteoretiska begrepp samt ger förslag på hur musicerandet kan förbättras.
|
Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt musicerande med hjälp av musikteoretiska begrepp.
|
Eleven värderar med enkla omdömen sitt musicerande med hjälp av musikteoretiska begrepp.
|
I sitt musicerande använder eleven gehöret i improviserad och noterad musik samt skriver enkla arrangemang för olika röst- eller instrumentkombinationer.
|
I sitt musicerande använder eleven gehöret i improviserad och noterad musik.
|
-
|
Dessutom tar eleven initiativ till att öva upp sitt gehör.
|
-
|
-
|