Eleven musicerar på ett nyanserat sätt i kör och följer med säkerhet genrers krav på rytm, melodi, harmonik och form, innantill efter komplexa och varierade former av notbilder och utantill.
|
Eleven musicerar på ett nyanserat sätt i kör och följer med viss säkerhet genrers krav på rytm, melodi, harmonik och form, innantill efter komplexa och varierade former av notbilder och utantill.
|
Eleven musicerar på ett nyanserat sätt i kör och följer med viss säkerhet genrers krav på rytm, melodi, harmonik och form, innantill efter komplexa och varierade former av notbilder och till viss del utantill.
|
Eleven håller sin stämma i obekanta och komplexa musikaliska situationer.
|
Eleven håller sin stämma i obekanta musikaliska situationer.
|
Eleven håller sin stämma i bekanta musikaliska situationer.
|
I sitt musicerande bidrar eleven med gott resultat till körens musikaliska och sceniska gestaltning.
|
|
I sitt musicerande bidrar eleven med tillfredsställande resultat till körens musikaliska och sceniska gestaltning.
|
I sitt musicerande följer eleven med säkerhet klangideal, stildrag och uppförandepraxis i aktuell repertoar och redogör utförligt och nyanserat för dem.
|
I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet klangideal, stildrag och uppförandepraxis i aktuell repertoar och redogör utförligt för dem.
|
I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet klangideal, stildrag och uppförandepraxis i aktuell repertoar och redogör översiktligt för dem.
|
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat relevanta metoder för instudering av aktuellt musikaliskt material.
|
Eleven diskuterar utförligt relevanta metoder för instudering av aktuellt musikaliskt material.
|
Eleven diskuterar översiktligt relevanta metoder för instudering av aktuellt musikaliskt material.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för körens övriga stämmaterial.
|
Eleven redogör utförligt för körens övriga stämmaterial.
|
Eleven redogör översiktligt för körens övriga stämmaterial.
|
Eleven gör välgrundade och nyanserade analyser av repetitionsarbetet och presenterar välgrundade förslag på hur det kan förbättras.
|
Eleven gör välgrundade analyser av repetitionsarbetet och presenterar välgrundade förslag på hur det kan förbättras.
|
Eleven gör enkla analyser av repetitionsarbetet och presenterar enkla förslag på hur det kan förbättras.
|
Eleven gör en välgrundad och nyanserad textanalys av ett givet körstycke och diskuterar utförligt och nyanserat hur det kan påverka styckets interpretation.
|
Eleven gör en välgrundad textanalys av ett givet körstycke och diskuterar utförligt hur det kan påverka styckets interpretation.
|
Eleven gör en enkel textanalys av ett givet körstycke och diskuterar översiktligt hur det kan påverka styckets interpretation.
|
Eleven förbereder och leder efter samråd med handledare instudering av enkel repertoar i sin egen körstämma.
|
Eleven förbereder och leder efter samråd med handledare instudering av enkel repertoar i sin egen körstämma.
|
Eleven förbereder och leder i samråd med handledare instudering av enkel repertoar i sin egen körstämma.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande röstfysiologi.
|
Eleven redogör utförligt för grundläggande röstfysiologi.
|
Eleven redogör översiktligt för grundläggande röstfysiologi.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för röstvård för sin egen röst och använder med gott resultat flera relevanta metoder för uppsjungning av sin körstämma och kören.
|
Eleven redogör utförligt för röstvård för sin egen röst och använder med tillfredsställande resultat några relevanta metoder för uppsjungning av sin körstämma.
|
Eleven redogör översiktligt för röstvård för sin egen röst och använder med tillfredsställande resultat någon relevant metod för uppsjungning av sin körstämma.
|
Eleven kommunicerar med och anpassar sin kommunikation med säkerhet till medsångare och publik i musikalisk gestaltning.
|
Eleven kommunicerar med och anpassar sin kommunikation med säkerhet till medsångare och publik i musikalisk gestaltning.
|
Eleven kommunicerar med och anpassar sin kommunikation med viss säkerhet till medsångare och publik i musikalisk gestaltning.
|
Eleven presenterar program med säkerhet.
|
|
Eleven presenterar program med viss säkerhet.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|