Eleven musicerar med säkerhet med kroppen och med rösten eller instrument, efter både enklare noter och på gehör.
|
|
Eleven musicerar med viss säkerhet med kroppen och med rösten eller instrument, efter både enklare noter och på gehör.
|
I sitt musicerande följer eleven med säkerhet genrespecifika krav.
|
|
I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet genrespecifika krav.
|
Eleven tar ansvar för instuderingen av enkla sånger, alternativt låtar i grupp och kan framföra dem inom gruppen.
|
|
Eleven tar ansvar för instuderingen av enkla sånger, alternativt låtar i grupp och kan framföra dem inom gruppen.
|
Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras.
|
Dessutom ger eleven välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras.
|
Dessutom ger eleven enkla förslag på hur arbetet kan förbättras.
|
Med gott resultat prövar eleven flera rytmer och danser från olika kulturer eller tider samt improviserad gestaltning med några olika karaktärsdrag.
|
Med tillfredsställande resultat prövar eleven några rytmer och danser från olika kulturer eller tider samt improviserad gestaltning med några olika karaktärsdrag.
|
Med tillfredsställande resultat prövar eleven några enkla rytmer och danser från olika kulturer eller tider samt improviserad gestaltning.
|
Eleven återger på gehör melodiska, harmoniska eller rytmiska element med gott resultat.
|
|
Eleven återger på gehör melodiska, harmoniska eller rytmiska element med tillfredsställande resultat.
|
I sitt musicerande lyssnar eleven till de övriga i gruppen och anpassar sina insatser till impulser från dem, och det musikaliska resultatet är gott.
|
|
I sitt musicerande lyssnar eleven till de övriga i gruppen och anpassar sina insatser till impulser från dem, och det musikaliska resultatet är tillfredsställande.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för musiklära.
|
Eleven redogör utförligt för musiklära.
|
Eleven redogör översiktligt för musiklära.
|
Dessutom identifierar eleven med säkerhet och redogör utförligt och nyanserat för några enkla musikaliska former.
|
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör utförligt för några enkla musikaliska former.
|
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör översiktligt för några enkla musikaliska former.
|
I redogörelserna använder eleven med säkerhet vanliga musikteoretiska begrepp.
|
|
I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet vanliga musikteoretiska begrepp.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar, genrer och epoker samt välgrundat och nyanserat för hur de konstnärliga idéerna relaterar till det musikaliska uttrycket.
|
Eleven redogör utförligt för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar, genrer och epoker och välgrundat för hur de konstnärliga idéerna relaterar till det musikaliska uttrycket.
|
Eleven redogör översiktligt för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar, genrer och epoker samt översiktligt för hur de konstnärliga idéerna relaterar till det musikaliska uttrycket.
|
I redogörelsen identifierar eleven med säkerhet olika sätt som dans förhåller sig till musik på.
|
|
I redogörelsen identifierar eleven med viss säkerhet olika sätt som dans förhåller sig till musik på.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
Dessutom ger eleven impulser som påverkar det musikaliska förloppet, styr och leder det musikaliska förloppet.
|
Dessutom ger eleven impulser som påverkar det musikaliska förloppet.
|
-
|