Naturturism 1
Kurskod: NAMNAT01 Poäng: 100Kursen naturturism 1 omfattar punkterna 1–3 och 5–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen naturturism 1 omfattar punkterna 1–3 och 5–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för naturturismens olika metoder samt planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter i olika naturtyper. | Eleven redogör utförligt för naturturismens olika metoder samt planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter i olika naturtyper. | Eleven redogör översiktligt för naturturismens olika metoder samt planerar, genomför och utvärderar, i samråd med handledare, aktiviteter i olika naturtyper. |
Eleven förmedlar kunskaper till deltagarna med ett gott resultat. | Eleven förmedlar kunskaper till deltagarna med ett tillfredsställande resultat. | |
I samband med naturturismaktiviteter vägleder eleven med säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse. | I samband med naturturismaktiviteter vägleder eleven med viss säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för ledarskapets, gruppdynamikens och kommunikationens betydelse i samband med aktiviteter inom naturturism. | Eleven redogör utförligt för ledarskapets, gruppdynamikens och kommunikationens betydelse i samband med aktiviteter inom naturturism. | Eleven redogör översiktligt för ledarskapets, gruppdynamikens och kommunikationens betydelse i samband med aktiviteter inom naturturism. |
Eleven bemöter deltagare på ett serviceinriktat sätt och värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande, samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven bemöter deltagare på ett serviceinriktat sätt och värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande. | Eleven bemöter deltagare på ett serviceinriktat sätt och värderar med enkla omdömen sitt bemötande. |
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade anpassningar till aktuell målgrupp och svarar på frågor. | Dessutom gör eleven välgrundade anpassningar till aktuell målgrupp och svarar på frågor. | Dessutom gör eleven enkla anpassningar till aktuell målgrupp och svarar på frågor. |
Eleven väljer, använder och vårdar utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter med mycket gott handlag. | Eleven väljer, använder och vårdar utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter med gott handlag. | Eleven väljer, använder och vårdar utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter med visst handlag. |
Dessutom löser eleven, efter samråd med handledare, de materielproblem som uppstår. | Dessutom löser eleven, efter samråd med handledare, de materielproblem som uppstår. | Dessutom löser eleven, i samråd med handledare, de materielproblem som uppstår. |
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud. | Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud. | Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, i samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud. |
I samband med aktiviteter på annans mark tar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren. | I samband med aktiviteter på annans mark tar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren. | |
Eleven redogör för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer samt redogör utförligt och nyanserat för innebörden i allemansrätten. | Eleven redogör för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer samt redogör utförligt för innebörden i allemansrätten. | Eleven redogör för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer samt redogör översiktligt för innebörden i allemansrätten. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .