Naturturism 2
Kurskod: NAMNAT02 Poäng: 100Kursen naturturism 2 omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen naturturism 2 omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter med olika metoder och i olika naturtyper. | Eleven planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter med olika metoder och i olika naturtyper. | Eleven planerar, genomför och utvärderar, i samråd med handledare, aktiviteter med olika metoder och i olika naturtyper. |
Eleven utformar aktiviteter för deltagarna med ett gott resultat. | Eleven utformar aktiviteter för deltagarna med ett tillfredsställande resultat. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för naturturismens roll för lärande om naturen och ger exempel på vilken betydelse kunskaper om naturen har för utvecklingen i samhället. | Eleven redogör utförligt för naturturismens roll för lärande om naturen och ger exempel på vilken betydelse kunskaper om naturen har för utvecklingen i samhället. | Eleven redogör översiktligt för naturturismens roll för lärande om naturen och ger exempel på vilken betydelse kunskaper om naturen har för utvecklingen i samhället. |
Eleven bemöter deltagare utifrån deras förväntningar och hanterar reaktioner från deltagare med gott resultat. | Eleven bemöter deltagare utifrån deras förväntningar och hanterar reaktioner från deltagare med tillfredsställande resultat. | |
Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande. | Eleven värderar med enkla omdömen sitt bemötande. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för samband mellan natur och hälsa och ger exempel på hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och rehabilitering även för deltagare med funktionsnedsättningar. | Eleven redogör utförligt för samband mellan natur och hälsa och ger exempel på hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och rehabilitering även för deltagare med funktionsnedsättningar. | Eleven redogör översiktligt för samband mellan natur och hälsa och ger exempel på hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och rehabilitering även för deltagare med funktionsnedsättningar. |
Eleven använder med säkerhet digital teknik och annan utrustning i samband med aktiviteter inom naturturism. | Eleven använder med viss säkerhet digital teknik och annan utrustning i samband med aktiviteter inom naturturism. | |
Eleven gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud. | Eleven gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud. | Eleven gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, i samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud. |
I samband med planering och genomförande tar eleven hänsyn till lagar och andra bestämmelser inom området, allemansrätten och nyttjande av annans mark med gott resultat. | I samband med planering och genomförande tar eleven hänsyn till lagar och andra bestämmelser inom området, allemansrätten och nyttjande av annans mark med tillfredsställande resultat. | |
I planeringen gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner kring naturturismens påverkan på natur- och kulturmiljöer. | I planeringen gör eleven välgrundade reflektioner kring naturturismens påverkan på natur- och kulturmiljöer. | I planeringen gör eleven enkla reflektioner kring naturturismens påverkan på natur- och kulturmiljöer. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .