Naturturism 3
Kurskod: NAMNAT03 Poäng: 100Kursen naturturism 3 omfattar punkterna 1–3 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen naturturism 3 omfattar punkterna 1–3 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, lokalt anpassade naturturismaktiviteter. | Eleven planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, lokalt anpassade naturturismaktiviteter. | Eleven planerar, genomför och utvärderar, i samråd med handledare, lokalt anpassade naturturismaktiviteter. |
Eleven väljer metod efter deltagarnas förutsättningar och förmedlar kunskaper till deltagarna med gott resultat. | Eleven väljer metod efter deltagarnas förutsättningar och förmedlar kunskaper till deltagarna med tillfredsställande resultat. | |
Eleven sätter i samband med naturturismaktiviteter med säkerhet in berättelser i ett större sammanhang och svarar på deltagarnas frågor. | Eleven sätter i samband med naturturismaktiviteter med viss säkerhet in berättelser i ett större sammanhang och svarar på deltagarnas frågor. | |
Eleven vägleder med säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse. | Eleven vägleder med viss säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse. | |
Eleven löser, efter samråd med handledare, de problem som uppstår. | Eleven löser, efter samråd med handledare, de problem som uppstår. | Eleven löser, i samråd med handledare, de problem som uppstår. |
Eleven kommunicerar med och bemöter deltagarna på ett gott sätt. | Eleven kommunicerar med och bemöter deltagarna på ett tillfredsställande sätt. | |
Efter genomförd verksamhet diskuterar eleven och bedömer med nyanserade omdömen resultat och den egna rollen i samband med naturturismaktiviteter samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Efter genomförd verksamhet diskuterar eleven och bedömer med nyanserade omdömen resultat och den egna rollen i samband med naturturismaktiviteter. | Efter genomförd verksamhet diskuterar eleven och bedömer med enkla omdömen resultat och den egna rollen i samband med naturturismaktiviteter. |
Eleven gör anpassningar till aktuell målgrupp. | Eleven gör anpassningar till aktuell målgrupp. | |
I arbetet väljer, använder och vårdar eleven utrustning, verktyg och materiel för aktiviteterna. | I arbetet väljer, använder och vårdar eleven utrustning, verktyg och materiel för aktiviteterna. | |
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud. | Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud. | Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, i samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud. |
I samband med aktiviteter på annans mark visar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren och andra verksamheter med gott resultat. | I samband med aktiviteter på annans mark visar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren och andra verksamheter med tillfredsställande resultat. | |
Eleven utför, efter samråd med handledare, naturturismaktiviteter i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör natur- och kulturmiljöer och säkerhet. | Eleven utför, efter samråd med handledare, naturturismaktiviteter i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör natur- och kulturmiljöer och säkerhet. | Eleven utför, i samråd med handledare, naturturismaktiviteter i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör natur- och kulturmiljöer och säkerhet. |
Eleven kan föra välgrundade och nyanserade resonemang kring naturturism som komplement till befintliga företagsverksamheter. | Eleven kan föra välgrundade resonemang kring naturturism som komplement till befintliga företagsverksamheter. | Eleven kan föra enkla resonemang kring naturturism som komplement till befintliga företagsverksamheter. |
Eleven gör utifrån ekonomiska avväganden välgrundade och nyanserade affärsmässiga anpassningar till aktuell målgrupp. | Eleven gör utifrån ekonomiska avväganden välgrundade affärsmässiga anpassningar till aktuell målgrupp. | Eleven gör utifrån ekonomiska avväganden enkla affärsmässiga anpassningar till aktuell målgrupp. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .