Naturbruk
Kurskod: NAUNAU0 Poäng: 200Kursen naturbruk omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen naturbruk omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Introduktion av naturbrukets verksamhetsområden
Arbetsuppgifter
Arbetsmiljö och säkerhetsfrågor
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika yrkesområden inom naturbruket och ger exempel på yrken, arbetsuppgifter, produkter och tjänster. | Eleven redogör utförligt för olika yrkesområden inom naturbruket och ger exempel på yrken, arbetsuppgifter, produkter och tjänster. | Eleven redogör översiktligt för olika yrkesområden inom naturbruket och ger exempel på yrken, arbetsuppgifter, produkter och tjänster. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat naturbrukets historiska utveckling. | Eleven beskriver också utförligt naturbrukets historiska utveckling. | Eleven beskriver också översiktligt naturbrukets historiska utveckling. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur naturresurser används inom naturbruket och hur naturbruket kan bidra till att främja en hållbar utveckling. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur naturresurser används inom naturbruket och hur naturbruket kan bidra till att främja en hållbar utveckling. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur naturresurser används inom naturbruket och hur naturbruket kan bidra till att främja en hållbar utveckling. |
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför, efter samråd med handledare, sammanhållna arbetsuppgifter på ett säkert sätt. | Eleven följer arbetsinstruktioner och utför, efter samråd med handledare, sammanhållna arbetsuppgifter på ett säkert sätt. | Eleven följer arbetsinstruktioner och utför, i samråd med handledare, avgränsade arbetsuppgifter på ett säkert sätt. |
Eleven väljer, samt använder med mycket gott handlag, lämpliga verktyg och redskap för att genomföra arbetsuppgifterna. | Eleven väljer, samt använder med gott handlag, lämpliga verktyg och redskap för att genomföra arbetsuppgifterna. | Eleven använder med visst handlag lämpliga verktyg och redskap för att genomföra arbetsuppgifterna. |
I arbetet tar eleven ansvar för materiella värden och för sig själv samt håller välordnat på arbetsplatsen. | I arbetet tar eleven ansvar för materiella värden och för sig själv samt håller välordnat på arbetsplatsen. | |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. |
Eleven utför, efter samråd med handledare, praktiskt brandskyddsarbete och redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som gäller brandskydd och säkerhet i arbetet. | Eleven utför, efter samråd med handledare, praktiskt brandskyddsarbete och redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som gäller brandskydd och säkerhet i arbetet. | Eleven utför, i samråd med handledare, praktiskt brandskyddsarbete och redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som gäller brandskydd och säkerhet i arbetet. |
Eleven utför, efter samråd med handledare, första hjälpen vid ett simulerat olycksfall. | Eleven utför, efter samråd med handledare, första hjälpen vid ett simulerat olycksfall. | Eleven utför, i samråd med handledare, första hjälpen vid ett simulerat olycksfall. |
Eleven kör basmaskin med olika körtekniker inom ett övningsområde på ett säkert sätt och med mycket god framförhållning. | Eleven kör basmaskin inom ett övningsområde på ett säkert sätt och med god framförhållning. | Eleven kör basmaskin inom ett övningsområde på ett säkert sätt. |
Efter samråd med handledare läser eleven av och ställer in instrument samt ställer in och använder basmaskinens olika reglage. | Efter samråd med handledare läser eleven av och ställer in instrument samt ställer in och använder basmaskinens olika reglage. | I samråd med handledare läser eleven av och ställer in instrument samt ställer in och använder basmaskinens olika reglage. |
Eleven utför, efter samråd med handledare, funktions- och säkerhetskontroller vid användning av maskiner och redskap. | Eleven utför, efter samråd med handledare, funktions- och säkerhetskontroller vid användning av maskiner och redskap. | Eleven utför, i samråd med handledare, funktions- och säkerhetskontroller vid användning av maskiner och redskap. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .