Eleven använder med säkerhet begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder för att söka svar på frågor samt för att beskriva och generalisera kring företeelser inom valt kunskapsområde.
|
Eleven använder med viss säkerhet begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder för att söka svar på frågor och för att beskriva och exemplifiera företeelser inom valt kunskapsområde.
|
Eleven använder med viss säkerhet begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder för att söka svar på frågor samt för att beskriva och exemplifiera företeelser inom valt kunskapsområde.
|
Utifrån några exempel redogör eleven utförligt och nyanserat för hur kunskapsområdets modeller och teorier utvecklas.
|
Utifrån några exempel redogör eleven utförligt för hur kunskapsområdets modeller och teorier utvecklas.
|
Utifrån något exempel redogör eleven översiktligt för hur kunskapsområdets modeller och teorier utvecklas.
|
Eleven analyserar och söker svar på komplexa frågor med gott resultat.
|
Eleven analyserar och söker svar på komplexa frågor med tillfredsställande resultat.
|
Eleven analyserar och söker svar på frågor med tillfredsställande resultat.
|
Detta gäller såväl i det teoretiska som i det praktiska arbetet.
|
|
Detta gäller såväl i det teoretiska som i det praktiska arbetet.
|
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare det undersökande arbetet på ett tillfredsställande sätt.
|
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare det undersökande arbetet på ett tillfredsställande sätt.
|
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare det undersökande arbetet på ett tillfredsställande sätt.
|
Dessutom hanterar eleven material och utrustning på ett säkert sätt.
|
|
Dessutom hanterar eleven material och utrustning på ett säkert sätt.
|
Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med nyanserade omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade och nyanserade resonemang.
|
Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med enkla omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade resonemang.
|
Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med enkla omdömen och motiverar sina slutsatser med enkla resonemang.
|
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat komplexa frågor som rör det valda kunskapsområdets betydelse för individ och samhälle.
|
Eleven diskuterar utförligt frågor som rör det valda kunskapsområdets betydelse för individ och samhälle.
|
Eleven diskuterar översiktligt frågor som rör det valda kunskapsområdets betydelse för individ och samhälle.
|
I diskussionerna för eleven fram välgrundade och nyanserade argument och redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av flera tänkbara ställningstaganden.
|
I diskussionerna för eleven fram välgrundade argument och redogör utförligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande.
|
I diskussionerna för eleven fram enkla argument och redogör översiktligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande.
|
Eleven använder med säkerhet naturvetenskapliga uttrycks- och presentationsformer och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang.
|
Eleven använder med viss säkerhet naturvetenskapliga uttrycks- och presentationsformer och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang.
|
Eleven använder med viss säkerhet naturvetenskapliga uttrycks- och presentationsformer och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang.
|
Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör enkla bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
I arbetet formulerar eleven med säkerhet egna frågor som för processen framåt och fördjupar resonemangen.
|
I arbetet formulerar eleven med viss säkerhet egna frågor som för processen framåt.
|
-
|
Vid behov föreslår eleven också förändringar.
|
-
|
-
|
Eleven föreslår också nya frågeställningar att diskutera.
|
-
|
-
|