Omvårdnad 1
Kurskod: OMVOMV01 Poäng: 100Kursen omvårdnad 1 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen omvårdnad 1 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom samt redogör för innebörden av centrala begrepp inom omvårdnad. | Eleven redogör utförligt för vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom samt redogör för innebörden av centrala begrepp inom omvårdnad. | Eleven redogör översiktligt för vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom samt redogör för innebörden av centrala begrepp inom omvårdnad. |
Eleven utför, efter samråd med handledare, omvårdnad vid vanliga sjukdomar. | Eleven utför, efter samråd med handledare, omvårdnad vid vanliga sjukdomar. | Eleven utför, i samråd med handledare, omvårdnad vid vanliga sjukdomar. |
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven efter samråd med handledare symtom och förändringar i människors tillstånd. | I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd. | I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd. |
Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett gott resultat. | Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett tillfredsställande resultat. | |
Eleven visar förmåga att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning med gott resultat. | Eleven visar förmåga att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning med tillfredsställande resultat. | |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård och omsorg i livets slutskede samt ett värdigt omhändertagande efter döden. | Eleven beskriver utförligt vård och omsorg i livets slutskede samt ett värdigt omhändertagande efter döden. | Eleven beskriver översiktligt vård och omsorg i livets slutskede samt ett värdigt omhändertagande efter döden. |
I arbetet hanterar eleven med säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt. | I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt. | |
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. | Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. | |
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett gott sätt. | Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den historiska utvecklingen inom vård- och omsorgsområdet. | Eleven redogör utförligt för den historiska utvecklingen inom vård- och omsorgsområdet. | Eleven redogör översiktligt för den historiska utvecklingen inom vård- och omsorgsområdet. |
Eleven redogör även för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet. | Eleven redogör även för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .