Omvårdnad 2
Kurskod: OMVOMV02 Poäng: 100Kursen omvårdnad 2 omfattar punkterna 1–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte med särskild betoning på punkt 2.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen omvårdnad 2 omfattar punkterna 1–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte med särskild betoning på punkt 2.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom. | Eleven redogör utförligt för sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom. | Eleven redogör översiktligt för sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom. |
Dessutom ger eleven exempel på relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt omvårdnad vid dessa sjukdomar. | Dessutom ger eleven exempel på relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt omvårdnad vid dessa sjukdomar. | |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika teorier inom omvårdnad. | Eleven beskriver utförligt olika teorier inom omvårdnad. | Eleven beskriver översiktligt olika teorier inom omvårdnad. |
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, omvårdnad på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt. | Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, omvårdnad på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt. | Eleven planerar och utför, i samråd med handledare, omvårdnad på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt. |
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, medicintekniska uppgifter. | Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, medicintekniska uppgifter. | Dessutom utför eleven, i samråd med handledare, medicintekniska uppgifter. |
Arbetet utförs med gott resultat. | Arbetet utförs med tillfredsställande resultat. | |
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd. | I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd. | I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd. |
I arbetet hanterar eleven med säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder, på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation. | I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder, på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation. | |
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. | Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. | |
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett gott sätt. | Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt. | |
Eleven redogör för hälso- och sjukvårdens organisation och ansvarsområden. | Eleven redogör för hälso- och sjukvårdens organisation och ansvarsområden. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .