Processteknik – kemi 1
Kurskod: PREKEM31 Poäng: 100Kursen processteknik – kemi 1 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen processteknik – kemi 1 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för funktionen hos processtekniska komponenter och kopplar dessa utförligt och nyanserat till de fysikaliska och kemiska samband som förekommer inom processindustrin. | Eleven redogör utförligt för funktionen hos processtekniska komponenter och kopplar dessa utförligt till de fysikaliska och kemiska samband som förekommer inom processindustrin. | Eleven redogör övergripande för funktionen hos processtekniska komponenter och kopplar dessa övergripande till de fysikaliska och kemiska samband som förekommer inom processindustrin. |
Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området. | Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området. | |
Vidare utgår eleven med mycket god säkerhet från standarder och föreskrifter i val av utrustning och arbetssätt. | Vidare utgår eleven med god säkerhet från standarder och föreskrifter i val av utrustning och arbetssätt. | Vidare utgår eleven med säkerhet från standarder och föreskrifter i val av utrustning och arbetssätt. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vad det innebär att arbeta enligt ett hållbart förhållningssätt och enligt de lagar och förordningar som styr verksamheten. | Eleven redogör utförligt för vad det innebär att arbeta enligt ett hållbart förhållningssätt och enligt de lagar och förordningar som styr verksamheten. | Eleven redogör övergripande för vad det innebär att arbeta enligt ett hållbart förhållningssätt och enligt de lagar och förordningar som styr verksamheten. |
Eleven genomför med god säkerhet komplexa provtagningar och tolkar med god säkerhet resultatet. | Eleven genomför med god säkerhet provtagningar och tolkar med god säkerhet resultatet. | Eleven genomför med säkerhet provtagningar och tolkar med säkerhet resultatet. |
Dessutom utför eleven självständigt avancerade konfigureringar och optimeringar samt genomför med god säkerhet avancerad styrning och avläsning av processteknisk utrustning. | Dessutom utför eleven självständigt efter samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar samt genomför med god säkerhet styrning och avläsning av tekniska komponenter på processteknisk utrustning. | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar samt genomför med säkerhet styrning och avläsning av tekniska komponenter på processteknisk utrustning. |
Eleven läser och tolkar med god säkerhet avancerade scheman över instrument och processer samt tolkar och upprättar med god säkerhet komplex anläggningsteknisk dokumentation på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt. | Eleven läser och tolkar med god säkerhet scheman över instrument och processer samt tolkar och upprättar med god säkerhet anläggningsteknisk dokumentation på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt. | Eleven läser och tolkar med säkerhet scheman över instrument och processer samt tolkar och upprättar med säkerhet anläggningsteknisk dokumentation på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .