Processteknik – kemi 2
Kurskod: PREKEM32 Poäng: 100Kursen processteknik – kemi 2 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen processteknik – kemi 2 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad och funktion inom processindustrin med inriktning mot kemiteknik och pappersindustri samt gör välgrundade och nyanserade kopplingar till naturvetenskapliga principer. | Eleven redogör utförligt för uppbyggnad och funktion inom processindustrin med inriktning mot kemiteknik och pappersindustri samt gör välgrundade och nyanserade kopplingar till naturvetenskapliga principer. | Eleven redogör övergripande för uppbyggnad och funktion inom processindustrin med inriktning mot kemiteknik och pappersindustri samt gör välgrundade kopplingar till naturvetenskapliga principer. |
Eleven resonerar utförligt och nyanserat om olika typer av styrdon och deras karakteristik. | Eleven resonerar utförligt om olika typer av styrdon och deras karakteristik. | Eleven resonerar övergripande om olika typer av styrdon och deras karakteristik. |
I sitt arbete förhåller sig eleven till de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området. | I sitt arbete förhåller sig eleven till de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området. | |
Eleven genomför med mycket god säkerhet metoder för kemisk analys och ger utifrån dem välgrundade och nyanserade förslag för att optimera driften och förbättra processen samt resonerar utförligt och nyanserat om processens inverkan på miljön. | Eleven använder med god säkerhet metoder för kemisk analys och ger utifrån dem välgrundade och nyanserade förslag för att optimera driften och förbättra processen samt resonerar utförligt om processens inverkan på miljön. | Eleven använder med säkerhet metoder för kemisk analys och ger utifrån dem välgrundade förslag för att optimera driften och förbättra processen samt resonerar övergripande om processens inverkan på miljön. |
Eleven genomför med mycket god säkerhet självständigt laborationer och mätningar för råvarans väg genom processen så att de uppställda kvalitetskraven upprätthålls. | Eleven genomför med god säkerhet och självständigt efter samråd med handledare laborationer och mätningar för råvarans väg genom processen så att de uppställda kvalitetskraven upprätthålls. | Eleven genomför med säkerhet och efter samråd med handledare laborationer och mätningar för råvarans väg genom processen så att de uppställda kvalitetskraven upprätthålls. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för händelseförloppet i kemiska tillverkningsprocesser samt genomför och kontrollerar avancerade underhållsrutiner med mycket god säkerhet. | Eleven redogör utförligt för händelseförloppet i kemiska tillverkningsprocesser samt genomför och kontrollerar underhållsrutiner med god säkerhet. | Eleven redogör övergripande för händelseförloppet i kemiska tillverkningsprocesser samt genomför och kontrollerar underhållsrutiner med säkerhet. |
Eleven planerar självständigt vanligt förekommande praktiska arbetsuppgifter i en anläggning. | Eleven planerar självständigt efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i en anläggning. | Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i en anläggning. |
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med mycket god säkerhet med andra. | I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med god säkerhet med andra. | I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra. |
Eleven resonerar utförligt och nyanserat om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder i olika kemiska tillverkningsprocesser. | Eleven resonerar utförligt om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder i olika kemiska tillverkningsprocesser. | Eleven resonerar övergripande om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder i olika kemiska tillverkningsprocesser. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .