Produktionsutveckling 2
Kurskod: PRNPRO32 Poäng: 100Kursen produktionsutveckling 2 omfattar punkterna 4–6 och 9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen produktionsutveckling 2 omfattar punkterna 4–6 och 9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven genomför självständigt en värdeflödesanalys på en produktionslinje och föreslår med mycket god säkerhet hur den kan optimeras när det gäller arbetsplatsutformning, produktionslayout med tillhörande produktionsutrustning samt arbetsmiljö och säkerhetsföreskrifter. | Eleven genomför självständigt efter samråd med handledare en värdeflödesanalys på en produktionslinje och föreslår med god säkerhet hur den kan optimeras när det gäller arbetsplatsutformning, produktionslayout med tillhörande produktionsutrustning samt arbetsmiljö och säkerhetsföreskrifter. | Eleven genomför efter samråd med handledare en värdeflödesanalys på en produktionslinje och föreslår med säkerhet hur den kan optimeras när det gäller arbetsplatsutformning, produktionslayout med tillhörande produktionsutrustning samt arbetsmiljö och säkerhetsföreskrifter. |
Eleven ger välgrundade och nyanserade förslag på hur optimeringen kan implementeras. | Eleven ger välgrundade förslag på hur optimeringen kan implementeras. | Eleven ger förslag på hur optimeringen kan implementeras. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika underhållsformer. | Eleven redogör utförligt för olika underhållsformer. | Eleven redogör övergripande för olika underhållsformer. |
Eleven bereder och planerar självständigt ett underhållsupplägg. | Eleven bereder och planerar dessutom självständigt efter samråd med handledare ett underhållsupplägg. | Eleven bereder och planerar dessutom efter samråd med handledare ett underhållsupplägg. |
I arbetet väljer eleven lämpliga metoder för underhåll och ökad driftsäkerhet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på effektiviseringsstrategier och standarder för ständiga förbättringar. | I arbetet väljer eleven lämpliga metoder för underhåll och ökad driftsäkerhet samt ger välgrundade förslag på effektiviseringsstrategier och standarder för ständiga förbättringar. | I arbetet väljer eleven lämpliga metoder för underhåll och ökad driftsäkerhet samt ger förslag på effektiviseringsstrategier och standarder för ständiga förbättringar. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika organisationsenheter, deras ansvarsområden och samarbete. | Eleven redogör utförligt för olika organisationsenheter, deras ansvarsområden och samarbete. | Eleven redogör övergripande för olika organisationsenheter, deras ansvarsområden och samarbete. |
I redogörelsen beskriver eleven även utförligt och nyanserat hur en arbetsorganisation kan utformas för att bli ett stöd i företagets utveckling och produktion för ökad konkurrenskraft. | I redogörelsen beskriver eleven även utförligt hur en arbetsorganisation kan utformas för att bli ett stöd i företagets utveckling och produktion för ökad konkurrenskraft. | I redogörelsen beskriver eleven även övergripande hur en arbetsorganisation kan utformas för att bli ett stöd i företagets utveckling och produktion för ökad konkurrenskraft. |
Eleven samarbetar och kommunicerar med mycket god säkerhet samt resonerar utförligt och nyanserat om produktionsutveckling. | Eleven samarbetar och kommunicerar med god säkerhet samt resonerar utförligt om produktionsutveckling. | Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet samt resonerar övergripande om produktionsutveckling. |
Eleven bedömer med mycket god säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Eleven bedömer med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Eleven bedömer med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .