Verktygskunskap
Kurskod: PRUVEY0 Poäng: 100Kursen verktygskunskap omfattar punkterna 1, 3, 5 och 7–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen verktygskunskap omfattar punkterna 1, 3, 5 och 7–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter med verktyg, maskiner och utrustning för tillverkning av verktyg. | Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter med verktyg, maskiner och utrustning för tillverkning av verktyg. | Eleven planerar och organiserar, i samråd med handledare, arbetsuppgifter med verktyg, maskiner och utrustning för tillverkning av verktyg. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, kravspecifikationer och säkerhetsföreskrifter. | |
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. |
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare arbetsuppgifter med verktyg, maskiner och utrustning för tillverkning av verktyg, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare arbetsuppgifter med verktyg, maskiner och utrustning för tillverkning av verktyg, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare arbetsuppgifter med verktyg, maskiner och utrustning för tillverkning av verktyg, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. | |
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. | |
Dessutom genomför eleven med säkerhet mätningar, beräkningar och funktionskontroll. | Dessutom genomför eleven med viss säkerhet mätningar, beräkningar och kvalitetskontroll. | |
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön. | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön. | |
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
Dessutom vårdar eleven med säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner. | Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för det använda materialet och dess egenskaper samt teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften. | Eleven redogör utförligt för det använda materialet och dess egenskaper samt teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften. | Eleven redogör översiktligt för det använda materialet och dess egenskaper samt teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur dessa faktorer i arbetsprocessen påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör också utförligt för hur dessa faktorer i arbetsprocessen påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör också översiktligt för hur dessa faktorer i arbetsprocessen påverkat kvalitet och slutresultat. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven använder med säkerhet korrekt fackspråk. | Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | |
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .